nlencs

+31 (0)495 727 000

info@sixpointtwo.eu

Lidské zdroje v době nedostatku

Lidské zdroje v době nedostatku

Lidské zdroje v době nedostatku

Magda Rajdlová: “Personální marketing? Není na to žádný recept!”

 

Obchod vzkvétá. Ekonomika běží na plné obrátky. To je přirozeně skvělé, ale má to i svou stinnou stránku. Společnosti mají velké obtíže najít ty správné lidi. Všichni kvalifikovaní pracovníci si konečně mohou vybrat ta nejlepší pracovní místa právě teď. SixPointTwo se s tímto problémem také potýká. „Bohužel neexistuje žádné ideální řešení,“ říká personalistka Magda Rajdlová.

Prioritou pro nábor ve společnosti SixPointTwo je zviditelnit se pro co nejvíce potenciálních zaměstnanců. „V této době, kdy je málo odborníků, nemůžeme očekávat, že okamžitě narazíme na zájemce se správnou kvalifikací. Proto jsme se rozhodli zaměřit se i na nekvalifikované osoby. Jsme schopni je zaškolit sami,“ vysvětluje Rajdlová.

Vynaložíme veškeré úsilí, abychom získali pozornost
V Humpolci a jeho okolí proběhl intenzivní nábor. „Zaslali jsme hromadné sms zprávy, rozeslali jsme přes 29 000 dopisů přímo do poštovních schránek, rozmístili jsme billboardy na dobře viditelná místa. To vše jsou příklady věcí, které jsme podnikli a které nesly naše hlavní poselství: Máte-li chuť do práce, jste vítáni.“ Kreativní nápady se staly základem pro reklamy v regionálních vysílacích stanicích i pro spoty a inzeráty v místních novinách. Reklamní spoty využívaly například myšlenku „V SixPointTwo je taková zábava pracovat!“ a byly zaměřeny na uchazeče všech pracovních pozic, od uklízečů po členy představenstva. Nápad „Babičky a dědové čtou noviny a pak řeknou svým dětem o nových pracovních příležitostech“ byl také použit v reklamách. V tomto případě úspěch přinesl smíšené pocity. „Když byl tento nápad použit poprvé, odezva byla dobrá. Jakmile jsme to zopakovali, už to nefungovalo. Důvod rozdílných výsledků nám není jasný. Pokaždé bude potřeba zvolit nějaký nový přístup,“ dochází k závěru Rajdlová.

Firemní školení nejsou vždy úspěšná
Díky náborovým kampaním, získala společnost SixPointTwo poměrně dost nových zaměstnanců. Ti, kteří měli správnou kvalifikaci, začali ihned pracovat. Ostatní nejprve absolvovali firemní školení. „Získali jsme tím několik poučných zkušeností,“ říká Rajdlová. Firemní školení je skvělé například pro pozici operátora mechanické montáže. Pracovní pozice vyžadující znalost sváření a ohýbání plechů jsou však složitější a všimli jsme si, že firemní školení bylo méně užitečné.

I nadále zapojujeme a sjednocujeme naše zaměstnance
Pouze zaujmout nové zaměstnance samozřejmě nestačí. „SixPointTwo chce zůstat atraktivním zaměstnavatelem jak pro nováčky, tak pro stávající zaměstnance. Snažíme se podporovat týmového ducha různými způsoby, například prostřednictvím zpravodaje vydávaného každý měsíc, narozeninovými přáními a společným cvičením. Máme dokonce vlastní fotbalový tým, který se účastní místních zápasů,“ vysvětluje Rajdlová.

Epidemie Covid-19 způsobila mimo jiné omezení skupinových aktivit. „Našli jsme řešení: soutěž Challenge Cup (Putovní pohár). Každý čtvrtý či pátý týden pořádáme jednu venkovní činnost, která je v souladu s kovidovými opatřeními, například rodeo (se skákacím hradem), ježdění na motokárách a střelba. V této soutěži mohou týmy přijímat výzvy od dalších týmů, ale odměňovány jsou i individuální úspěchy.“

Staráme se
Důležitou součástí politiky společenské odpovědnosti v SixPointTwo je týmový duch. Tato firemní politika je stručně a věcně vysvětlena v letáku pro zaměstnance. „Tento leták říká zaměstnancům, co pro ně SixPointTwo dělá, a co od nich očekává. Prohlášení jako Staráme se, Jsme profesionálové, Jsme cílevědomí dávají jasně najevo, že každý v týmu je odpovědný a přebírá odpovědnost, a že chceme být společně nejlepší. Chceme, aby z nás toto vítězné smýšlení vyzařovalo jak v rámci společnosti, tak i v rámci našich vztahů. Team building a zlepšování našeho výkonu jsou nekončící prací. „Naše personalisty často najdete ve výrobní hale. Mluví se zaměstnanci, aby zjistili, jak se mají a co potřebují k tomu, aby mohli být těmi nejlepšími.“ Rajdlová je přesvědčena, že to funguje. „Reakce zaměstnanců jsou velmi kladné.“

 

Co se děje s cenami oceli?

Co se děje s cenami oceli?

Arold Kanen: “Dodávky oceli se postupně vracejí na normální úroveň, tlak na cenu zůstává proměnlivý.”

 

Rostoucí ceny a pokles dostupnosti surovin svědčí o znepokojujících časech pro průmysl již od první poloviny roku 2021. V kovoprůmyslu se například pečlivě sleduje vývoj oceli. Co se děje s cenami oceli? Kdy se dodávky vrátí k normálu? Přečtete si názor odborníka: Arold Kanen ze společnosti MEKA Steel z města Bladel.

EKA Steel dodává zákazníkům, ke kterým patří i SixPointTwo, ocelové plechy. „Náš přístup je založen na smluvním vztahu. Obchodujeme přímo s ocelárnou. Předvídáním vývoje trhu se snažíme našim zákazníkům na určitou dobu vyjednat co nejvýhodnější podmínky, cenové i týkající se objemu, pro požadovanou jakost oceli. „MEKA Steel ignoruje tradiční obchodní kanály – dodavatele/velkoobchody s vlastními zásobami a prodejci. „Jsou řízeny nabídkou. Naše práce se řídí poptávkou. Jednáme jedině podle pokynů našich zákazníků.“

Jak fungovat v náročných časech
Až do léta roku 2021 byl trh velmi proměnlivý. Během krátké doby cena oceli několikrát dosáhla nového maxima. Co dokázala společnost MEKA Steel v té době udělat pro zákazníka? „Například zákazníkům, jejichž prioritou je zajištění výrobního postupu v delším časovém horizontu, jsme již v roce 2020 doporučili, aby si včas rezervovali materiál, tak aby pokryli dostupnost jejich požadované třídy oceli.“ Správné smluvní období bylo zásadní v následujícím: „V období růstu cen se snažíme získat smlouvu za konkurenceschopnou cenu, na nejdelší možnou dobu a co v největším objemu.“ To znamenalo dívat se dále než obvykle: „Zákazníkům, kteří si běžně uzavírali smlouvy v rozsahu 2-3 měsíců, jsme dojednali smlouvy v rozsahu minimálně 6 měsíců. To mohlo znamenat, že dohodnutá cena byla vyšší než průměrné cena v době uzavření smlouvy. Protože však poté cena oceli raketově vyletěla mnohem výše, smluvní cena byla pod úrovní tržního průměru za smluvní období.“ Stejně jako mnoho dalších zákazníků MEKA, i společnost SixPointTwo si zajistila velkou část požadovaného množství oceli pro rok 2021.

Vnitřní model
MEKA Steel bedlivě sleduje vývoj trhu s cílem nabídnout zákazníkům co nejlepší služby. „Nemáme křišťálovou kouli. Nemůžeme vidět, jaká bude cena oceli v určitou dobu,“ vysvětluje Kanen. „To, co můžeme udělat je určit trendy pro období 3 až 6 měsíců.“ K tomu MEKA Steel používá svůj vlastní model s několika proměnnými, které by mohly ovlivnit cenu. „Mezi tyto proměnné patří dostupnost surovin, kapacita v ocelárně, současné a/nebo globální události jako je krize způsobená Covidem, měnové poměry, omezení dovozu/vývozu a počet logistických přesunů mezi mezinárodními regiony.“ Kanen toto přirovnává k přístrojové desce: „Vidíme, že se ukazatele pro různé proměnné pohybují na červenou nebo zelenou, což nám dává informace o vývoji cen a dostupnosti oceli v čase. To znamená, že jsme vždy v předstihu před běžným trhem. V souvislosti s konkrétními potřebami našich zákazníků, můžeme využít naše znalosti trhu k vytvoření vhodných a osobitých návrhů (nákupních) smluv.“

Přehřívání trhu
Jak Kanen nahlíží na situaci na trhu s ocelí? „Překročili jsme nejnižší bod Covidové krize. Výroba oceli se opět rozběhla ve všech regionech světa. Snahou jednotlivých regionů je především uspokojit poptávku po oceli na svých vlastních trzích. To v Evropě působí potíže, protože velká část evropské poptávky po oceli musí být dovážena z jiných regionů.“ Je tu další výzva: „Ocelárny fungují po celý rok 2021 na 100% své kapacity. Poptávky z kovoprůmyslu, především z automobilového průmyslu, stavebnictví a strojírenství v roce 2020 dlouhodobě stagnovaly, nicméně, v roce 2021 začaly opět nabírat tempo. Jelikož ocelárny omezily výrobu, trvalo několik měsíců, než se výrobní kapacita vrátila na normální úroveň. Všechny tyto faktory způsobily přehřátí trhu.“

Možnosti do budoucna?
Právě teď si mnoho společností zajistilo a/nebo zarezervovalo požadované množství oceli pro rok 2021. „To vedlo k tomu, že po létě poptávka poněkud slábla. Podobný vývoj se také projevil i u jiných základních surovin, například čipy, stavební materiál a ropa. Navíc, různá průmyslová odvětví stále spoléhají na vládní podporu, což znamená, že některé objednávky budou přesunuty do roku 2022. Slábnoucí poptávka znamená, že se nárůst cen v Evropě ustaluje. Proto neočekávám žádné další obrovské navýšení cen, a to ani v roce 2022.“

Podle Kanena, by se dostupnost a výrobní kapacita oceli mohla vrátit na normální úroveň v roce 2022. „V ocelárnách, kde bývala dodací lhůta mezi 6 a 10 týdny na běžném trhu, čekáme v současné době na novou výrobu mezi 10 a 20 týdny. Očekává se, že se dodací lhůty zkrátí v průběhu roku 2022, ale abych byl upřímný, je to podobné jako číst z čajových lístků.“

Kanen předpovídá, že dostupnost oceli bude pomalu narůstat, což umožní stabilizaci základní ceny oceli a případně její pokles v průběhu času. „Toto bude zpočátku zřejmé u základních méně kvalitních tříd oceli. Nicméně, jakmile dojde k větší dostupnosti v následném zpracování oceli, včetně galvanizace a moření, tlak na cenu se dále zvýší na všech frontách. Dokud bude světový trh stále nevyvážený, ceny oceli zůstanou velmi proměnlivé. To by mohlo (i nadále) vytvářet velké cenové rozdíly v rámci kategorií oceli. Proto je důležité, aby partneři dodavatelských řetězců již nyní pokračovali, více než kdy předtím, v dialogu o poptávce a kapacitě výroby oceli!“

Společnost SixPointTwo pozorně sleduje vývoj na trzích se surovinami. MEKA Steel je jedním ze tří strategických partnerů SixPointTwo. Chcete-li se dozvědět více, kontaktujte Willian van Eerd, willian.van.eerd@sixpointtwo.eu.

Co se děje s cenami oceli?
Nearshoring nabízí zajímavé možnosti

Nearshoring nabízí zajímavé možnosti

Nearshoring nabízí zajímavé možnosti

Jak využít sílu paralelních dodavatelských řetězců?

 

Mnoho společností pracuje s paralelním dodavatelským řetězcem. Nechtějí být závislí na jediném dodavatelském řetězci. Důsledky by byly koneckonců nevyčíslitelné, kdyby se v tomto jediném řetězci zastavila nabídka výrobků a služeb. Jednou z důležitých výhod je, že paralelní dodavatelský řetězec zvyšuje přizpůsobivost podniků. To znamená, že jsou flexibilnější a schopnější rychle reagovat na měnící se podmínky na trhu. Otázkou je, jak a kde vytvoříte strukturu paralelního dodavatelského řetězce? Nearshoring by mohl být zajímavou volbou.

Zranitelnost dodavatelského řetězce se nedávno opět ukázala. Každý majitel firmy, která se spoléhá pouze na partnery na Dálném východě, se musel cítit skutečně rozzloben, když kontejnerová loď Ever Given způsobila zablokování Suezského průplavu. Překážka je již pryč, ale dopady jsou stále zřetelné. Ceny za dopravu z Dálného východu prudce vzrostly. Dalším zádrhelem byl bezesporu Coronavirus. Žádná země ani kontinent není vůči jeho dopadu imunní. Na chvíli se může zdát, že je virus pod kontrolou, pak ale znovu propukne. Vládní opatření, jako lockdown a povinná karanténa, mohou v okamžiku dodavatelský řetězec zastavit.

Paralelní dodavatelský řetězec – 1. Cíl: zajistit kontinuitu dodávek
Každá společnost chce svým zákazníkům nabídnout kontinuitu zakázek. Zřízení paralelního dodavatelského řetězce je způsob, jak tohoto cíle dosáhnout. Jakmile nastanou problémy ohrožující dodávky z jednoho (hlavního) dodavatelského řetězce, kapacita dodávek v jiném dodavatelském řetězci může být rychle rozšířena. Takto lze v krátké době vyřešit problémy s doručením nebo jim dokonce předcházet. Další výhodou je, že paralelní dodavatelský řetězec udržuje své partnery v hlavním dodavatelském řetězci v pozoru. Tímto si uvědomí, že je důležité být konkurenceschopný s jejich podmínkami, službami a cenami. Je tu přeci vždy jiná strana, která může převzít práci.

Paralelní dodavatelský řetězec – 2. Cíl: zvýšit adaptivní kapacitu
Schopnost rychle reagovat na měnící se podmínky na trhu je pro podniky životně důležité. Pro společnosti fungující na mezinárodní úrovni to není vždy snadný úkol. Podmínky na trhu se mohou koneckonců v jednotlivých zemí značně lišit. Velké módní řetězce jsou na toto často velmi dobře připraveny. Když Nizozemsko prožívá na podzim krátké období tepla, H&M, například, neztrácí čas a zásobí obchody lehkými splývavými halenkami. Ty však nejsou dovezeny z Dálného východu, ale z paralelního dodavatelského řetězce v blízkosti místního trhu (nearshoring), který umožní rychle navýšit kapacitu.

Strukturování paralelního dodavatelského řetězce
Je jasné, že paralelní dodavatelský řetěz nabízí jasné výhody. Je také jasné, že zřízení, organizace a zajišťování dodavatelského řetězce vyžaduje velké vynaložení času, peněz a pracovních sil. Tento článek se nezabývá tím, kdy je paralelní dodavatelský řetěz pro společnost ziskový či ne. Říká však, že odborníci se domnívají, že každá společnost by měla mít alespoň strategii založenou na zásobování ze dvou zdrojů. Zdůrazňují, že toto nemusí vést ke zcela strukturovanému a aktivnímu dodavatelskému řetězci. Pokud si již společnost určila a stanovila všechny alternativní zdroje materiálu, zboží či dopravy, má již fungující reálný plán B. Na základě toho, bude společnost schopna rychle reagovat, což jí poskytne obrovskou výhodu oproti konkurentům, kteří nejsou připraveni čelit pohromě.

Naše rozhodnutí: Offshoring v České republice
Kde by mohla nizozemská společnost, aktivní na západoevropském trhu a s dodavatelským řetězcem na Dálném východě, zřídit paralelní dodavatelský řetězec? Česká republika stojí bezesporu za zvážení. Především se tím zkrátí doba přepravy. Přeprava výrobků a materiálu z České republiky do zemí Beneluxu či západní Evropy trvá pouhý jeden den. A navíc, česká pracovní morálka je klíčovým faktorem k úspěchu. Čeští zaměstnanci jsou často výborně vzdělaní, motivovaní a pracují pilně jako za starých časů (myšleno v tom nejlepším slova smyslu). Mají-li k tomu moderní vybavení a vysoce kvalitní materiály, je výsledek perfektní. Takto vyrobené produkty jsou rychle dostupné a splňují ty nejvyšší požadavky na kvalitu.

Pokud chcete vědět, co by obnášel nearshoring v České republice pro Vaši společnost, kontaktujte prosím Willian van Eerd, willian.van.eerd@sixpointtwo.eu.

Rekonstrukce nizozemské pobočky

Rok 2017 je pro novou firemní budovu ve znamení přestavby a renovací.

Nizozemská pobočka firmy a centrální sklad se od prosince roku 2016 nacházejí v průmyslové zóně města Weert. Naše firma se v minulých letech rychle rozvíjela, a proto jsme začali hledat nové prostory. Budovu jsme zde zakoupili od společnosti AkzoNobel a kromě velkých kanceláří tu funguje i rozsáhlé logistické centrum. Společně s našimi inženýry zde sídlí i prodejní tým SixPointTwo, další firmy z oboru a také start-upy.

S kompletní přestavbou se započalo v roce 2017 v horním patře budovy a v další fázi se pustíme do rekonstrukce celého přízemí a průčelí. Jde nám zejména o to, aby celá pobočka získala mnohem modernější a zajímavější vzhled.

Rekonstrukce nizozemské pobočky
Do nové sezóny v dobré kondici

Do nové sezóny v dobré kondici

Řízení dodavatelského řetězce se podobá sportu na nejvyšší úrovni.

Stejně jako vrcholoví sportovci chceme být i my první – pro naše zákazníky tedy ti nejlepší.

Jednou týdně s celým týmem sportujeme. Pod heslem „Fit for Bulk“ (Ať jsme všichni fit) pořádáme v místním atletickém klubu nebo ve sportovním centru poblíž české pobočky sportovní ráno pro všechny zaměstnance. Není to jen součást naší firemní politiky zdravého pracovního prostředí, ale hlavně způsob, kterým se dostaneme do kondice. Profesionální instruktoři nás totiž umí nakopnout, abychom se s chutí vrhali na nové zakázky.

Není pochyb o tom, že jsme ve formě a svým zákazníkům můžeme poskytovat to nejlepší.