nlencs

+31 (0)495 727 000

info@sixpointtwo.eu

Stále více společností opouští Čínu

Stále více společností opouští Čínu

Stále více společností opouští Čínu

Do jaké míry je továrna světa stále lákavá?

 

Pro evropské společnosti byla Čína po dlouhou dobu ideálním místem pro offshoring celé nebo části své výroby. Tato „továrna světa“ ztratila nicméně v posledních letech velkou část své popularity. Stále více evropských společností říká, že zvažují přesunutí svých výrobních linek zpět do svých zemí nebo do těch sousedních. Tento vývoj urychlila pandemie covidu a způsob, jakým ji Čína řešila. Jak skutečně je továrna světa ještě lákavá?

Hlavním hlediskem pro přesunutí výroby do Číny byla vždy skutečnost, že výroba tam byla mnohem levnější. Zda je stále mnohem levnější je nyní velmi sporné. Před 20-ti lety byla Čína zemí s nízkými platy, ale už nějakou dobu tomu tak není. Také se dramaticky snížila výhoda levnějších surovin. Přidejte k tomu prudce zvýšené náklady na dopravu a je jasné, že kalkulace již nevede k požadovanému výsledku.

Zhoršující se politické klima
Finanční kritérium má při offshoringu největší váhu, ale jsou tu i jiná kritéria, která mají vliv. Mnoho podnikatelů a cizinců, kteří v Číně žijí, říkají, že politické klima se v Číně v průběhu let prudce zhoršilo. Od té doby, co se v roce 2013 Si Ťi-pching stal prezidentem, Komunistická strana Číny přitvrdila. Má to hmatatelné důsledky – více kontrol, více útlaku, sílící nacionalismus a stále více nepřátelský přístup k cizincům. Dalším, zcela jiným, kritériem, které se podílí na kvalitě života, je špatná kvalita ovzduší v čínských průmyslových městech. Smog tak stále zůstává dobře známým a nepříjemným fenoménem.

Gamechanger – pandemie covidu
Jak již bylo řečeno, diskuse o offshoringu a reshoringu se po důsledcích pandemie covidu stala naléhavější. Politika nulového covidu, používána čínskou vládou k řešení pandemie, měla hluboký dopad na životy lidí. Celé městské čtvrti byly uzavřeny, probíhala hromadná testování a lidé byli nuceni zůstávat doma. Například v Šanghaji v prvních týdnech uzavírek nebylo možné koupit si jídlo a vodu, protože obchody byly zavřené. Pandemie měla velké následky i pro (výrobní) firmy. Během uzavírek bylo mnoho továren uzavřeno. Ostatní fungovaly pouze na poloviční kapacitu. Cestovní omezení zdrželo dodávky a přepravu. Způsob, jakým vláda řešila uzavírky v Šanghaji vážně narušil důvěru zahraničních podnikatelů.

Jak bude Čína postupovat po zavedení politiky nulového covidu?
Čínská vláda se prozatím s politikou nulového covidu rozloučila. Učinila tak pod tlakem rostoucích domácích protestů a klesajícího růstu čínské ekonomiky. Obavy zahraničních společností nicméně nezmizely. Nebyla například zrušena všechna omezení. Pro přístup do škol a nemocnic je stále vyžadován PCR test. Na základě nových pokynů mohou být stále uplatňovány uzavírky v regionech označených jako „vysoce rizikové oblasti“. V zásadě však budou tato omezení méně drastická a nebudou trvat tak dlouho. Současně však vnější svět nemá žádný přehled o velikosti nynější vlny infekce. Co když se ukáže, že je větší než čínská vláda očekávala?

Snižování rizika – reshoring a nearshoring
Není divu, že v této situaci evropské společnosti s výrobními závody v Číně přehodnocují své postoje. Čína byla zemí, která nabízela bezpečnost po dlouhou dobu – situace byla stabilní a vládní politika předvídatelná. To se ale nyní změnilo. Chcete se zabývat dalšími přísnými uzavírkami? To je hrozba, na kterou výrobní společnosti nechtění ani pomyslet. Měli bychom tedy být ve výrobě zcela závislí na Číně? Ani to není bezpečné řešení. V Evropě jsme se již poučili v souvislosti s naší závislostí na ruském plynu. Některé společnosti se rozhodly vrátit svou veškerou výrobu zpět do domácího zázemí. Jiné společnosti chtějí rozložit rizika rovnoměrněji. Zakládají paralelní výrobní řetězce navíc k tomu čínskému. Zajímavou volbou v tomto případě může být nearshoring, tj. výrobní aktivity probíhající v blízkém okolí mateřské společnosti a v rámci Evropy. EU věnuje větší pozornost ekonomickému zájmu evropských společností a ve vztahu k občanům a společnostem jedná transparentně v souvislosti s hlasováním například o covidové politice. Kromě toho, ekonomických výhod je možné dosáhnout i v blízkosti domova – nižší náklady na dopravu, vyšší výkon od skvěle vyškolených a vysoce motivovaných zaměstnanců.

Jak zvýšit flexibilitu a výrobní kapacitu pomocí outsourcingu?

Jak zvýšit flexibilitu a výrobní kapacitu pomocí outsourcingu?

Peter Nieland, ředitel závodu SmartMetals Mounting Solutions B.V. ve městě Culemborg:
„SixPointTwo je součástí našeho obchodního procesu.“

 

Školy, akce a talk show v televizi: SmartMetals jsou vždy poblíž, kdekoli můžete vidět AV systémy. „Pro profesionální trh s AV systémy vyrábíme závěsné systémy pro montáž obrazovek na jakékoli požadované místo,“ říká Peter Nieland. Jako ředitel výroby je zodpovědný za kompletní výrobu SmartMetals ve městě Culemborg. Vysvětluje, co to obnáší a jak se na výrobě podílí SixPointTwo.

SmartMetals vyrábí mnoho druhů závěsných systémů, všechny tyto systémy jsou přizpůsobeny konkrétním profesionálním využitím. „Nabízíme stropní řešení, řešení pro vertikální umístění, řešení pro umístění od podlahy ke stropu a řešení pro video stěny a LED stěny a mnoho dalších.“ SmartMetals je součástí skupiny Vogel’s Group, která se stará o spotřebitelský trh ze své centrály ve městě Eindhoven.

Mezinárodní zákazníci
SmartMetals dodává produkty smluvním stranám v zemích Beneluxu, v ostatních evropských zemích a ve Spojených státech, a to jak přímo, tak prostřednictvím zákazníků. Koncoví zákazníci pochází z různých sektorů, jako je školství (včetně škol a muzeí), pronájem (systémy pro veřejné akce), firmy a státní instituce. „Také od nás nakupují dodavatelé displejů, aby svým zákazníkům mohli nabídnout kompletní řešení.“

Výrobní závod v Culemborgu
Výrobní tým v Culemborgu funguje na základě výroby na zakázku. „Objednávky zákazníků k nám přicházejí z oddělení prodeje. Zajišťujeme, aby se požadované produkty dostaly k zákazníkovi. Design, příprava práce, nákup, montáž, balení a expedice – to vše děláme my.“ Díly jsou z jiných míst. „V Culemborgu díly nevyrábíme. Máme pouze pilu, kterou řežeme hliníkové protlačované profily na míru. Není prostě možné mít skladem všechny požadované délky.“

Máme skladem pouze omezené množství skladových zásob. „Ve skladu máme jednotlivé díly, které jsou konfigurovány na základě požadavků zákazníka. Hotové produkty však skladem nemáme. potřebovali bychom k tomu gigantický sklad, což by vyžadovalo příliš mnoho kapitálu.“

Zapojení dodavatelů
SmartMetals spolupracuje s malou skupinou výrobních dodavatelů, kteří se podílejí na výrobním procesu. „Tito dodavatelé vyrábějí díly, které jsme navrhli. Předtím než začneme s dodavatelem spolupracovat, požádáme ho o zhotovení zkušebních vzorků. Produkty následně ověřujeme prováděním vlastních kontrol. To znamená, že dokážeme otestovat, zda jsou výrobní schopnosti dodavatele uspokojivé a zda nám může zaručit kvalitu.“

Od dodavatele dílů po výrobce koncových produktů
SixPointTwo začínal jako dodavatel pojízdných rámů na kolečkách a stojanů na stolní počítače. Po nějaké době a na základě důkladných konzultací bylo rozhodnuto dát SixPointTwo jinou roli. „Od konce roku 2018 pro nás SixPointTwo vyrábí elektricky výškově nastavitelný stojan na obrazovky na kolečkách určený pro americký trh. Prodej uskutečňujeme prostřednictvím našeho zákazníka.“ Jak to funguje? „Jakmile obdržíme zakázku od našeho zákazníka, převedeme jí do SixPointTwo. Pro tento účel si společnost SixPointTwo vyrábí všechny díly sama. Kromě toho si sami nakoupí obalový materiál. Do SixPointTwo dodáváme všechny běžně dostupné díly pro tyto stojany, jako jsou kolečka a elektrické komponenty.
SixPointTwo sestaví tyto stojany a zajistí, že jsou uvedeny na seznamu nezávislé certifikační organizace UL a opatřeny certifikátem UL. Zákazník společnosti SmartMetals vyzvedne stojany v Humpolci. Elektricky výškově nastavitelné stojany pak následně cestují do Spojených států po moři v přepravních kontejnerech. „SixPointTwo musí mít produkty připravené v dohodnutý den a čas, tak aby to odpovídalo odjezdu lodi. SmartMetals zajistí dokumentaci, fakturaci a dodací list. Náš zákazník použije tyto dokumenty, aby sám zajistil dopravu do Spojených států.“

Zajištění kvality: Zpráva o kvalitě
SmartMetals připravila společně se SixPoinTwo požadovaný pracovní postup. „Poskytli jsme podrobné a kompletní pracovní instrukce včetně požadovaného způsobu paletizace. Za tímto účelem jeden z našich plánovačů výroby a kolegové z montáže jeli do České republiky, já jsem v tu dobu ještě pro SmartMetals nepracoval.“ To vše mělo zajistit správnou výrobu s nezbytnými kontrolami. Zaměstnanci SixPointTwo navíc dostali dobré instrukce.

Výroba probíhá na základě pevně stanoveného postupu. „SixPointTwo poskytuje ke každé objednávce zprávu o kvalitě prvního produktu. Zkontrolují krabici, která obsahuje kompletní stojan na kolečkách, a dále zkontrolují, zda splňuje všechny požadované specifikace. Následně je nám zaslána zpráva o kvalitě. Jakmile dáme souhlas, SixPointTwo může pokračovat ve výrobě.“

Snížení zátěže nám poskytne kapacitu navíc
Stojan na kolečkách je na americkém trhu velmi oblíbený produkt. „V dobách, kdy jsme také ještě sami vyráběli tyto stojany, jsme ve spolupráci se SixPoinTwo dodali mimo jiné i objednávku na 11 000 těchto stojanů přepravených po moři v 50 kontejnerech.“ SixPointTwo je jediným dodavatelem, který vyrábí kompletní konečný produkt pro SmartMetals. „Byly zde nějaké počáteční problémy, ale všechny byly následně vyřešeny. SixPointTwo je velmi spolehlivý partner, který dodržuje dohody a jejich dodávaná kvalita je velmi konzistentní. Vše funguje velmi dobře, nejenom co se kvality týče, ale také dodací lhůty, flexibilita a komunikace. SixPointTwo se o vše postará. To znamená, že si můžeme ponechat vlastní výrobní kapacitu pro menší zakázky, které vyžadují mnohem větší kontrolu a z tohoto důvodu je raději řešíme v rámci naší společnosti.“

Už žádné střídaní dodavatelů
Střídání jednoho dodavatele za druhým – to není to, o co společnosti SmartMetals jde. „Samozřejmě, že si udržujeme naše dodavatele ve střehu a někdy pro kontrolu nastavujeme srovnávací kritéria, a to i z hlediska ceny. Také ale víme, že se bez našich dodavatelů neobejdeme. Jsou součástí našeho výrobního procesu. Musíme být schopni se na sebe spolehnout. Zaměřujeme se proto na pozitivní spolupráci a řešíme problémy, na které společně narazíme. A u všech našich dodavatelů to takto funguje velmi dobře!“

Jak zvýšit flexibilitu a výrobní kapacitu pomocí outsourcingu?
Balení produktů: rutinní práce nebo práce pro specialisty?

Balení produktů: rutinní práce nebo práce pro specialisty?

Balení produktů: rutinní práce nebo práce pro specialisty?

Tomáš Benda, vedoucí montáže:
„Zákazníci jsou ohromeni tím, co to obnáší.“

 

Závěrem každého výrobního zadání, které SixPointTwo uskuteční, je ochrana dodávaných produktů pomocí bezpečného robustního obalu předtím, než jsou dány do přepravy. Jak to celé funguje? Vedoucí montáže, Tomáš Benda, nabízí vysvětlení: „Každá paleta je takovým hlavolamem.“

Odpovědnost za balení produktů a jejich nakládání na palety nese montážní tým. „Náš tým má současně 24 specialistů na balení produktů. Jádro týmu je tvořeno 16-ti zaměstnanci, kde každý z nich má více než 10 let zkušeností s balením produktů.“ Montážní tým zná dobře všechny produkty. Balí všechny nesmontované produkty na palety, jako jsou pozinkované plechy či plechy ošetřené práškovým lakováním, a dále balí všechny ostatní montážní produkty. V posledně uvedeném případě, zaměstnanec, který montuje produkt, je také tím, který ho zabalí.“

Pokyny zákazníka k balení a přepravě produktu
Výchozím a počátečním aspektem pro balící práce jsou pokyny zákazníka. „Zákazník nám dá pokyny, které se týkají samotného způsobu balení, maximální hmotnosti na jednu paletu, označení a způsoby přepravy. Pokyny se liší u jednotlivých zákazníků. Přihlížíme i na skutečnost, že produkty pro nizozemské zákazníky musí překonat vzdálenosti kolem 1 000 a více km po silnici. Taková přeprava je zajištěna externími partnerskými dopravci.“

Palety na zakázku
K balení produktů se často používají europalety (1200 x 800 x 144 mm). Běžně se však používají i jiné palety. „Například pro jednoho z našich zákazníků vyrábíme panely o délce 3 metrů a rámy o rozměrech 1 x 1,5 metru. K tomu jsou zapotřebí větší palety s odlišnými rozměry. Naopak, u jiných produktů jsou zapotřebí mnohem menší rozměry palet. Tyto palety na zakázku si vyrábíme v SixPointTwo sami. K tomuto účelu máme na skladě dřevo.“ Většina dřeva, které používáme splňuje standardy IPPC. „Ošetření dle standardu IPPC pomáhá předcházet nečistotám a snižovat náklady na materiál, energie a technologie. Při tomto postupu se nepoužívají žádné chemické prostředky, pouze termodynamika. Ošetření IPPC zbaví dřevo od škůdců, jako je kůrovec.“

Výzva
„Zákazníci mají jasné požadavky, které dokážeme snadno splnit. Balení produktů je nicméně velmi náročné,“ pokračuje Tomáš. V čem to tedy spočívá? „Vyrábíme velmi odlišné produkty, většinou jednotlivé kusy nebo malé série, které bývají součástí projektů. To znamená, že projekty, které realizujeme pro naše zákazníky jsou často jedinečné. Málokdy máme ve výrobě projekty, které jsou úplně stejné. Každé balení pro nás představuje nový hlavolam, nad kterým musíme znovu a znovu přemýšlet.“ A to je úkol pro zaměstnance, který paletu nakládá. „Zaměstnanec může však požádat o radu svého vedoucího týmu.“

Bezpečností předpisy
Pro nakládání palet neexistují žádné konkrétní bezpečností předpisy. Vždy nicméně dodržujeme několik základních pravidel. „Prvním základním pravidlem je, že těžiště balíku musí být přesně uprostřed palety. Je to zásadní pro bezpečnost zaměstnanců, protože se tím zabrání převrácení palety a způsobení nehody. Dalším základním pravidlem je, že obal musí být vždy robustní – při přepravě pomocí vysokozdvižného vozíku se tak zabrání poškrábání produktu.“ Zaměstnanci SixPointTwo absolvují každý rok obecné bezpečností školení a zvláštní bezpečností školení pro řidiče vysokozdvižných vozíků. „Tato školení jsou v České republice za zákona povinná.“ Další důležité pravidlo – všechny palety jsou v SixPointTwo před odjezdem z Humpolce pečlivě překontrolovány. „Řidič kamionu také následně zkontroluje, zda je obal v pořádku. Navíc, je nezbytné, aby řidič jel bezpečně, aby se náklad nemohl převrhnout.“

Udržitelnost
Při balení produktů hraje udržitelnost důležitou roli. „Dřevěné palety jsou několikrát znovu použity. K bezpečnému upevnění obalu používáme pásky vyrobené z plastu. Vyzkoušeli jsme i jiné upevňovací prvky, ale tyto fungují nejlépe. Produkty balíme do ochranné plastové fólie přímo na paletě, ale podařilo se nám značně omezit množství fólie na paletu. Díky spolupráci s našimi zákazníky nyní používáme pouze tolik fólie, kolik je nutné pro dosažení maximální ochrany.“

Nová výzva každý den
Tomáš miluje svou práci. „Není to nuda a nikdy přesně nevím, co na mě čeká, když přijdu ráno do práce. SixPointTwo stále roste a získáváme nové zákazníky, což nám přináší stále další nové výzvy.“ Tomáš se také věnuje komunikaci s budoucími zákazníky. „Když přijedou do Humpolce, ukazuji jim, jak balíme malé i velké produkty za použití různých druhů palet. Jsou skutečně ohromeni!“

Budování své vlastní budoucnosti?

Budování své vlastní budoucnosti?

Štěpán Romanovský, junior technik:
„Je to ideální práce k učení a získání zkušeností.“

 

Jedna dvacetiletý Štěpán Romanovský pracuje v SixPointTwo pouhých šest měsíců. Za tu dobu již stačil poznat mnoho stránek této společnosti. Mezitím je jeho práce stále zajímavější a podnětnější. A to je přesně to, co chce. Štěpán má totiž jasný cíl: „Jednou si chci založit vlastí společnost.“

Před dvěma lety pracoval Štěpán v SixPointTwo na částečný úvazek během letních prázdnin. Vykonával různé pracovní činnosti na laserovém řezacím stroji: řezání plechů, výměnu plechů a programování stroje. „Když jsem pak ze SixPointTwo odcházel, řekli mi: Pokud se sem budeš chtít vrátit, práce tu pro tebe vždy bude.“

Návrat do SixPointTwo
Po letních prázdninách Štěpán nejdříve dokončil své středoškolské vzdělání. Technologie byla důležitou součástí jeho oboru. „Naučil jsem se to základní o strojích: jak fungují, jak provádět výpočty, na základě kterých se následně provádí programování, a jak připravit vše pro výrobu. Také jsem se naučil vytvářet výrobní výkresy.“ Po absolvování střední školy, pokračoval na vysoké škole. „Opravdu to nebylo nic pro mě. Nebylo to tím, že by studium bylo příliš těžké, jen mi připadalo nudné. A proto jsem se rozhodl, že nebudu pokračovat.“ Když ho společnost SixPointTwo oslovila, dokázal si rychle vybrat. „Na základě mé předchozí zkušenosti jsem věděl, že atmosféra je tam přátelská a uvolněná. Kolegové v práci vám velmi rádi pomohou, pokud něco potřebujete.“ Je tu i další faktor, který je potřeba vzít v úvahu: každý zná každého. „Předtím jsem pracoval pro firmu s více než 3 000 zaměstnanci. Byl jsem pro ně pouhé číslo.“

Více zodpovědnosti
Štěpán začal svou novou práci v září 2022. Zpočátku vykonával jednoduché praktické činnosti jako vykládání věcí, tisk výkresů a přípravné práce. Postupně mu však byly zadávány stále složitější úkoly, říká jeho nadřízený Karel Bartásek, manažer kvality a technologie. „Nyní ho žádáme, aby kontroloval procesy, podílel se na výpočtech u nových produktů a řešil technologické záležitosti na základě předchozí konzultace s pobočkou v Nizozemsku. Také se účastní porad, kde se projednává výroba nových dílů.“
Štěpána lze obvykle zastihnout v kanceláři, ale podle pracovních zadáních, které dostává, chodí také do výrobních odděleních. Jaký je to pocit? „Je to příjemné. Mám nyní mnohem více zodpovědnosti, než když jsem zde pracoval na částečný úvazek. Řešit technické problémy ve výrobě je fascinující práce. Projekty projednáváme s pobočkou v Nizozemsku telefonicky nebo e-mailem. Nedávno jsem na pár dní pracoval přímo na pobočce v Nizozemsku.“ Je toho ještě mnohem více, co ho na jeho práci těší. „Mohu využít své znalosti angličtiny, když hovořím se svými nizozemskými kolegy. Mám rád angličtinu.“ Líbí se mu také způsob myšlení v SixPointTwo. „Kvalita je vždy na prvním místě, ať je to malý či velký projekt.“

Ambice
Štěpán se již ze své současné pozice dívá kupředu. „Líbí se mi práce vedoucího výroby. Vedoucí výroby dohlíží na výrobu z pohledu různých zákaznických projektů. Je jeho zodpovědností zajistit, aby lidé u strojů dobře vykonávali svou práci, tak abychom mohli našim zákazníkům dodávat optimální kvalitu.“ Mezitím se Štěpán učí mnoho nových věcí. „Učím se, co je součástí výrobních procesů na různých místech ve firmě. To znamená, že mohu současně zkoumat SixPointTwo jako fungující celek. Takto se snažím rozvíjet sám sebe.“ Karel Bartásek vidí Štěpánův rozvoj: „Štěpán se neustále posouvá dál a snaží se odvést co nejvíce práce. Dávám mu rady, kde hledat informace. Domnívám se, že nejlepším způsobem, jak vést nováčky, je umožnit jim, aby si sami udělali průzkum. Tak se o své práci naučí nejvíce.“

Sen: mít svou vlastní společnost
Budoucnost po SixPointTwo: Štěpán už o ní přemýšlí. „Jednou si chci založit svou vlastní společnost. Společnost, která se specializuje na výrobu malých dílů pro složitější projekty.“ Proč se chce stát podnikatelem? „Nechci být zaměstnám ve velké společnosti. Myslím, že by bylo hezké růst společně se svou vlastní společností. A pokud je to možné, nechci celý život pracovat. Pokud budu úspěšný, nebudu muset. Ale nejdůležitější je pro mě svoboda, kterou jako podnikatel máte.“
Karel Bartásek věří, že Štěpánův sen není nereálná vize budoucnosti. „Tato pozice mu poskytne rozšířený pohled na průmyslovou výrobu a získá mnoho zkušeností. Zůstane-li Štěpán pro svou práci tak zapálený jako nyní, jistě najde budoucnost.“

Nejprve si naspořte peníze
Moje vlastní společnost: Tak daleko jsem se ještě nedostal. „Potřebuji počáteční kapitál. A na to si šetřím. Navíc se dokážu zabrat do čehokoli, co souvisí se založením společnosti.“ Jeho vývoj v SixPointTwo pokračuje. „Učím se, jak komunikovat s ostatními lidmi jako jsou moji nizozemští kolegové a zákazníci. Také se učím, jak fungují audity. Nedávno jsem se podílel na několika auditech tím, že jsem poskytl data auditorům.“ V SixPointTwo je pro mě stále spousta výzev: Mohl bych zde pracovat roky, aniž bych si to uvědomoval. Čas prostě letí. Líbí se mi atmosféra, povídáme si a užíváme si to. Přitom však tvrdě pracuji, stejně jako moji kolegové. Je to skvělé místo pro práci.“ Ale je toho ještě mnohem více: „Toto je moje první opravdová práce, začátek všeho.“

Budování své vlastní budoucnosti?
Jak najdete dobrého montážního partnera?

Jak najdete dobrého montážního partnera?

Jak najdete dobrého montážního partnera?

Bart Smulders z B-Style o spolupráci se SixPointTwo:
„Musíte si rozumět, aniž byste si museli vše vysvětlovat.“

 

V roce 1973 vynalezl Ad Smulders dodávku pro invalidní vozíky. To byl začátek B-Style, společnosti, kterou nyní řídí jeho syn Bart Smulders. V roce 2022 B-Style doručila sady pro přestavbu vozidel z města Oss do vybraných společností po celém světě. Takto mohou tyto společnosti přestavět běžná komerční vozidla od různých výrobců na dodávky, autobusy, městské autobusy či taxibusy pro invalidní osoby. „Více než 95% našich sad k přestavbě vozidel je zasílána do zahraničí včetně Austrálie, Asie, Spojených států a Evropy“, říká Bart Smulders.

B-Style přestavuje komerční vozidla po mnoho let a prodává zákazníkům v Nizozemsku i v dalším evropských zemích. „V roce 2017 jsme se rozhodli plně se zaměřit na dodávání sad pro přestavbu vozidel společnostem, které se tímto zabývají. Je to dáno tím, že se trh v průběhu let velmi změnil. Stále více firem zabývajících se přestavbou vozidel se začalo zapojovat, zatímco zákonné požadavky a certifikace byly stále rozsáhlejší a obtížnější.“ Tato změna je v souladu s inovativním přístupem společnosti. „Náš tým 20 lidí se plně soustředí na vývoj, dodávky a servis přestavovacích systémů a na řešení pro kombinovanou dopravu. Nyní se můžeme ještě více zaměřit na vývoj produktů: stavbu a testování prototypů.“

Vždy kompletní řešení
Jakákoli sada pro přestavbu vozidel, kterou B-Style dodává pro konkrétní obchodní využití, může být použita kdekoli na světě. „Za tímto účelem podrobně sledujeme trh a zákonem stanovené požadavky a certifikace. Společnost zabývající se přestavbou taxibusů Volkswagen ve Finsku dostane zcela stejnou sadu pro přestavbu vozidel jako společnost zabývající se přestavbou vozidel na Středním východě. Takový taxibus se tímto stává vhodný pro jízdu na zasněžených silnicích v horách i pro výlety v poušti. Takto zvyšujeme celkovou kvality sady.“

Bezpečnost na prvním místě
B-Style zbavuje své zákazníky jejich obav. „Zařídíme veškerou dokumentaci týkající se certifikace a zákonem stanovených požadavků. Bez ohledu na to, zda je náš zákazník ze Španělska, Indie či Austrálie, může si být jistý, že splníme všechny požadavky dané země.“ B-Style také zajišťuje veškeré záležitosti s výrobci užitkových vozidel. „Vydají osvědčení o neexistenci námitek pro ty sady, které vyrábíme pro jejich užitková vozidla. Jsme mimo jiné prémiovým partnerem společnosti Volkswagen a nositeli certifikátu Van Partner společnosti Mercedes. Jestliže sada putuje do Hong Kongu, Volkswagen Hong Kong může ihned zkontrolovat, zda je vyhovující.“ Všechna tato opatření jsou nezbytná, protože se v těchto souvislostech zabýváme přepravou cestujících. „Bezpečnost lidí je klíčová. Musíme zaručit, že přestavba zůstane celistvá i v případě nehody.“

Montáž
Zaměřit se výhradně na sady pro přestavbu je významnou změnou ve fungování. „Například mimo jiné zajišťujeme, že společnosti zabývající se přestavbou, kterým dodáváme, mají plnou kontrolu. Co se těchto společností týká, musí mít možnost se plně spolehnout na kvalitu našich sad pro přestavbu. Každá sada musí být proto kompletní, do posledního šroubku.“

Mnoho dílů, ze kterých jsou sady pro přestavbu složeny, například plechové díly, kabelové svazky a plastové části, jsou vyrobeny partnerskými firmami. Vzhledem k tomu, že montáž je časově náročný proces, rádi spolupracujeme s partnery, kteří umí díly nejenom vyrobit, ale také sestavit větší části. Čas, který tímto ušetříme, můžeme věnovat do vývoje a servisu produktů.“

Spolupráce se SixPointTwo
Po úvodní schůzce s Imanen Landheerem v prosinci 2021, byla začátkem tohoto roku navázána spolupráce se SixPointTwo. „Hledali jsme novou firmu, která umí provádět i montážní práce. Dohodli jsme se, že začneme pozvolna. Nejprve jsme si vyžádali cenovou nabídku a poté zadali zakázku na výrobu jednoduchých ocelových dílů. Zakázku jsme postupně rozšiřovali na výrobu dílů ve větších sérií a na výrobu složitějších dílů. Nyní jsme udělali další krok: SixPointTwo také sestavuje velké díly.“

Posuzování montážních partnerů
Na jakém základě posuzuje B-Style montážní partnery? „První podmínkou je, že jejich výrobek má splňovat naše požadavky. To vyžaduje správnou interpretaci našich výkresů! Také očekáváme, že budou přemýšlet o chytřejších způsobech výroby produktu.“ Mimo to, je důležitá komunikace. „Dostáváme rychlé odpovědi na naše otázky? Reagují rychle, zvažují různá řešení společně s námi a, v případě chyb, mají odvahu zabrat a dotáhnout to konce?“

Dalším požadavkem je vzájemné porozumění. „Pokud například určíme, že produkt nesmí být ostrý, náš partner musí chápat, proč to požadujeme a také, co tím máme na mysli. Vždyť vše, co vyrobíme prochází pod lidskýma rukama, v SixPointTwo, u nás, ve společnostech zabývající se přestavbou a také u dopravců.“ Dalším důležitým aspektem je, že byste neměli vše vysvětlovat. „Kdysi jsem slyšel příběh jednoho podnikatele, který si nechal vyrobit díly pro spotřební zboží od montážního partnera ze zahraniční. Tyto díly splňovaly všechny technické požadavky. Měly však jedno nevýhodu – příšerně páchly. Zmíněný montážní partner byl pobouřený, když ho o tom podnikatel informoval. Kde v požadavcích bylo uvedeno, že toto není dovoleno? No, když musíte i tohle vysvětlovat…“

Budoucnost
Období zkoumání toho, co si B-Style a SixPointTwo mohou navzájem nabídnout je u konce. Bart Smulders na to nahlíží pozitivně. „Budeme pokračovat ve spolupráci. Jedním z problémů je, že trh je v tuto chvíli nepředvídatelný. Trh se stále nevzpamatoval z korony. Vozidla jsou dodávána se zpožděním. Důsledkem toho se nemůžeme dívat dále než dva či tři měsíce dopředu. Hovoříme o tom s našimi zákazníky a partnery. Ale pokud se bude trh vyvíjet tak, jak doufáme, pak spolupráce se SixPointTwo rozhodne poroste!“

Zajímá vás, co může SixPointTwo udělat pro vaši společnost jako montážní partner? Pokud ano, prosím kontaktujte pana Imana Landheera, tel. +31 6 4224 3466, e-mail iman.landheer@sixpointtwo.eu.

 

 

Jak efektivně spolupracují svářeči a svařovací roboti?

Jak efektivně spolupracují svářeči a svařovací roboti?

Aleš Pokoj: „Krátká doba přípravy a rychlé provedení mají velký význam.“

 

Zpracování plechu je jednou z hlavních činností SixPointTwo. Svařování je jeho důležitou součástí. SixPointTwo za tímto účelem nasazuje jak svařovací roboty, tak kvalifikované pracovníky. Spojení lidské práce a práce robotů má podle vedoucího výroby Aleše Pokoje jasnou přidanou hodnotu: „Umožňuje nám rychle vyhovět požadavkům našich zákazníků.“

„U každé zakázky přemýšlíme, jak ji nejlépe provést – manuálně nebo pomocí svářecího robota,“ vysvětluje Aleš. Pro velké výrobní série používáme dva svařovací roboty. Náš tým svářečů pracuje převážně na kusových nebo malých sériích.“

Vlastní svařovací přípravky pro větší efektivitu
Proces svařování je nastaven tak, aby byla plně zajištěna efektivita. Veškeré činnosti svařovacích robotů jsou programovány v režimu offline na počítači, a proto tito roboti nemají žádné prostoje. Další úspora času: „Všechny svařovací přípravky, jak pro svařovací roboty, tak pro svářeče, si navrhujeme a vyrábíme sami. Díky tomu jsme flexibilní, když plánujeme a realizujeme objednávky. Nejsme tak závislí na ostatních a dokážeme okamžitě reagovat na poptávku zákazníků. Ušetříme tím spoustu času.“ Zde je několik příkladů, které názorně ukazují krátké dodací lhůty: „Novému zákazníkovi jsme dodali 500 dílů prostřednictvím intralogistiky (tj. vnitřní logistiky). Proces zahrnoval vytvoření svářecích přípravků. Tuto zakázku jsme dokončili během dvou týdnů. Pro dalšího nového zákazníka z agrobyznysu jsme nedávno vyrobili pět položek v sérii 250 a 500 kusů. Tato zakázka trvala tři týdny, z toho tři dny na přípravu svařovacích přípravků.“

Špičková technologie
Kromě efektivity, je naší prioritou kvalita. Při navrhování svařovacích přípravků SixPointTwo z dobrého důvodu používá princip poka-yoke (tj. zabezpečení proti chybě). „Každý svařovací přípravek je navržen tak, aby bylo zajištěno, že svářeč nemůže materiál umístit nesprávně.“ Také jsou využívány špičkové technologie od renomovaných firem. Například, svařovací roboti jsou od společnost Panasonic. Svářeči i operátoři svařovacích robotů používají svařovací stoly Siegmund, které zaručují krátkou dobu přípravy. Také využíváme svářečky od firmy Cloos.

Metody a technologie
SixPointTwo mám osm svařovacích boxů a tři brusné kabiny. „Tyto svařovací boxy jsou identické, proto můžeme zaručit stálou kvalitu.“ Moderní pracovní prostory jsou plně vybaveny v souladu s požadavky na práci v bezpečném a zdravém prostředí. Používáme techniku svařování MIG/MAG, svařování TIG s a bez přídavného kovu ve formě tyče. Materiály určené ke svařování jsou ocel, nerezová ocel a hliník. „Naši svářeči pracovali například na hliníkových rámech, které jsou základem pro lodní výtahy.“ Komponenty pro automobily jsou také ručně svařovány. „Takové komponenty musí splňovat specifické požadavky. Provádíme penetrační testy na základě kontrolního seznamu, abychom ověřili, že jsou tyto komponenty vodotěsné.“

Investujeme do lidí
Naši svařovací roboti jsou obsluhováni dobře vyškolenými operátory. Naše svářeče vybíráme s velkou pečlivostí. „Musí mít správnou kvalifikaci, ale to není vše. Uchazeči jsou požádáni, aby provedli zkušební úkol. Vedoucí týmu svářečů připraví zkušební úkol a následně posoudí, jak ho uchazeč provede. Poté rozhoduje, zda svářeče-uchazeče přijme či ne.“ Je-li svářeč přijat, po dobu několika prvních měsíců pracuje pod intenzivním dohledem a seznamuje se s pokyny a pracovními postupy. „Tohoto procesu se účastní i vedoucí týmu. Ve skutečnosti je to on, kdo je zodpovědný za nábor těchto nových zaměstnanců.“

Firemní výhoda
Oddělení svařování se podílí na konkurenční výhodě SixPointTwo v oblasti zpracování plechů, uzavírá Aleš. „Svařování je činnost, kterou provádíme zcela v rámci naší firmy. Stejně tak řezání laserem, práškové lakování a montáž jsou prováděny zde ve firmě. Velkou výhodou je v tomto ohledu fakt, že zaměstnáváme vlastní svářeče a máme vlastní svařovací roboty, a že si sami navrhujeme a vyrábíme svařovací přípravky. To nám umožňuje být rychlí a flexibilní. Navíc potřebujeme velmi málo času na přípravu. Máme-li dobrý 3D model nebo jasně čitelný výkres, můžeme se ihned pustit do práce.“

Zajímá vás, co pro vaši společnost může udělat SixPointTwo ohledně svařování? Pokud ano, prosím kontaktujte pana Imana Landheera, tel. +31 6 4224 3466, e-mail iman.landheer@sixpointtwo.eu.

Jak efektivně spolupracují svářeči a svařovací roboti?
Ze zákulisí internetových obchodů a doručování balíků …

Ze zákulisí internetových obchodů a doručování balíků …

Ze zákulisí internetových obchodů a doručování balíků …

Každý článek řetězce je nepostradatelný

 

V prosinci se děti netrpělivě těší, co jim nadělí Mikuláš a Ježíšek. Dospělí jsou stejně netrpěliví – dorazí dárky včas? Ti, kteří „normálně“ nakupují na internetových obchodech také chtějí vědět, zda jim bude vše v posledním měsíci v roce normálně doručeno. V Nizozemsku a v okolních evropských zemích se denně zpracovávají miliony objednávek a miliony balíků. SixPointTwo je jedním z článků v logistickém řetězci, který tento proces zajišťuje. Pojďme se podívat do zákulisí …

V třídících centrech Amazonu a DHL je mnoho balíků přepravováno třídícími linkami 24 hodin denně. Tyto třídící linky obsahují mnoho dílčích komponentů a modulů vyrobených společností SixPointTwo. Jsou součástí velkých třídících systémů, v rámci kterých nenápadně vykonávají svojí práci. Mezitím se však staly nepostradatelnými …

Třídící systém pro odesílání balíků
Automatizovaná, rychlá manipulace s balíky, která snižuje lidskou činnost na minimum – přesně o tom je odesílání balíků. Dobrým příkladem je hromadný třídící systém, který je používán mezinárodním poskytovatelem logistických služeb v regionálních poštovních třídících centrech. SixPointTwo vyrobila pro tento sofistikovaný systém několik komponentů, například válečkové dopravníky s bočním vedením. Tyto dopravníky zajišťují, že se balíky pohybují plynule a rovnoměrně. Boční vedení zajišťuje, aby z dopravníku balíky nevypadly. Pro tento hromadný třídící systém jsme dále vyrobili systémy s poháněnými válečky, které slouží k přesunu balíků na jiný dopravník.

Systém křížového třídění
Mezinárodní poskytovatel služeb doručování balíků zpracovává denně statisíce balíků z více než 1000 sběrných míst. To se provádí ve dvou automatizovaných třídících centrech. Tato obrovská třídící centra společně pokrývají více než 10 000 m2 a jsou vybavena plně automatizovanými dopravníkovými pásy, robotikou, systémem OCR (tj. optické rozpoznávání znaků) a vysoce kvalitním záznamem obrazu. Pro tento logistický systém jsme vytvořili moduly, pomocí kterých lze tok balíků zpomalit či zrychlit dle potřeby. Tímto je zajištěno zefektivněné doručování balíků do třídící stanice, odkud mohou být odeslány do příslušného výdejního místa. Odtud jsou pak distribuovány příjemcům.

Spolehlivost je klíčová
V systému třídění je každý článek důležitý. Stačí, aby selhala jen jedna část a celá linka se zastaví. Výsledek: zpoždění, dodatečné náklady a zklamaní příjemci. Je jasné, že to nelze připustit. SixPointTwo začlenilo do svých systémů rozsáhlou kontrolu kvality, aby se zabránilo prostojům. Všechny námi dodávané dílčí komponenty a moduly jsou pečlivě sestaveny podle pracovních pokynů. Poté jsou řádně testovány na základě testovacího protokolu, který je založen na principu čtyř očí. Produkty vybavené motory procházejí dodatečným funkčním testováním předtím, než jsou uvolněny naším oddělením kvality. K tomuto účelu používáme metodu FAT (Factory Acceptance Test).

Poslední složkou v zajištění kvality v SixPointTwo je náš vlastní systém track-and-trace. Ačkoli na tom naši zákazníci netrvají, považujeme zpětnou dohledatelnost za nutnost. Díky systému track-and-trace můžeme dohledat odpovídající čísla šarží všech dílů a surovin, které byly použity pro konečný produkt, prostřednictvím jedinečného čísla produktu. Také jsme schopni získat číslo montáže a datum uvolnění z oddělení kvality.

Dbáme na to, aby vše běželo hladce
Objem online objednávek a balíků se neustále zvyšuje. Od spotřebitele po doručovatele: každý v logistickém řetězci chce zajistit hladký průběh procesu, doslova i obrazně. A to nejen v prosince, ale i ve všech dnech v roce. Společnost SixPointTwo se na tom ráda podílí!

 

Práce v mezinárodně orientované společnosti

Práce v mezinárodně orientované společnosti

Pascal Claessen: „Každý den nám nabízí zkušenost k učení“

 

Spousta rozmanitosti a spousta kontaktů, s kolegy i se zákazníky. Toto bylo uvedeno v popisu volné pracovní pozice administrativní podpory v obchodním oddělení v SixPointTwo. To byl důvod, proč se Pascal Claessen rozhodl o tuto pozici ucházet. Nyní, o rok a půl později, vykonává jinou práci v SixPointTwo, takovou, která mu vyhovuje ještě lépe.

Pascal právě dokončil kurz dopravy a logistiky MBO (jedná se o střední odborné vzdělání) ve městě Venlo, Nizozemsko. Předtím pracoval na částečný úvazek v pohostinství, měl stáže v několika velkoobchodech a také se zabýval plánováním dopravy. „Administrativní podpora v obchodním oddělení v SixPointTwo byla moje první skutečná práce.“

Dohody orientované na budoucnost
Pascal právě zahájil studium Technické obchodní administrativy. V SixPointTwo jsme se jasně dohodli. „Začal jsem tam pracovat se záměrem postoupit na úroveň vyššího odborného vzdělání v rámci společnosti. Pravidelně se setkávám se svým nadřízeným Willianem van Eerdem a hovoříme o tom, v čem se mi daří, jaké jsou oblasti pro zlepšení a jak se mohu dále rozvíjet.“

Kombinace práce a studia
Pascal pracuje čtyři dny v týdnu a čtvrtky chodí do školy. „Pokud mám test například v pondělí večer, mohu si vzít volno i během celého dne. Nikdy to není problém. Jasně jsme se předem dohodli, protože můj nadřízený považuje osobní rozvoj za důležitý.“ Pracovat a studovat zároveň je náročné. „Byl jsem opravdu dost vytížený, zvlášť když jsem začínal. Večery a víkendy jsem trávil studiem. Teď už je toho méně, protože jsem kurz téměř dokončil. Stanu se absolventem v únoru 2023.“

Další pracovní pozice
Díky vzdělání a osobnímu rozvoji se Pascalovi podařilo udělat nový krok. „Od února 2022 pracuji jako výpočtář a plánovač. To jde ruku v ruce s mým vzděláním.“ Co ta práce obnáší? „Vedoucí obchodu mi předkládá požadavky zákazníků. Probíráme je společně a/nebo se zákazníky. Poté za pomoci našeho programu a mých znalostí vypočítám nákladovou cenu. Tu následně předložím vedoucímu prodeje. Společně projednáme kalkulaci a na základě toho vypracujeme cenovou nabídku.“

Příprava práce vyžaduje mnoho konzultací. „Udržuji úzký kontakt s nákupčím ve městě Weert, Nizozemsko, a s nákupčím v České republice. S kolegy z České republiky také konzultuji technické záležitosti, plánování, možnosti výroby a specifikace vyráběného produktu. Často také komunikuji se zákazníky, především ohledně specifických požadavků a dodacích lhůt. Mám rád, když vím, jak se situace vyvíjí. Jakmile jsou požadavky a specifikace zákazníka jasné, můžeme, v případě potřeby, zákazníkovi předložit doporučení, abychom mohli optimalizovat design a tím vylepšit jeho produkty. Součástí tohoto procesu může být zlepšení fyzických aspektů jako je pevnost produktu a výběr materiálu, dále pak úspora nákladů pro zákazníka.

Velké výzvy
„Bylo příjemné začít jako administrativní podpora v obchodním oddělení,“ říká Pascal. „Ale mnohem větší nároky jsou na mě kladeny jako na výpočtáře a plánovače. To je pro mě velká výzva!“ Běžně vyřizuje několik požadavků současně. Odpovídá také na dotazy zákazníků a kolegů. „Je tudíž důležité pracovat strukturovaně. Musel jsem se to naučit. Hovořil jsem se svým nadřízeným o tom, jak se s tím vypořádat. Věci se v této oblasti neustále zlepšují. Kalkulace cen probíhala od začátku dobře. Komunikace se zákazníky a kolegy mě baví a dělám to dobře. To je moje silná stránka.“ Po dokončení studia Technická obchodní administrativa, plánuje navštěvovat kurz 3D kreslení. „Vzhledem k tomu, že se také trochu věnuji technickým oborům, bude užitečné, když dokážu sám vytvářet a upravovat výkresy zákazníků tam, kde to bude nutné. To mi umožní, abych byl zákazníkům ještě více nápomocný a mohl jim lépe poradit. Navíc mám i další možnosti se dále rozvíjet v technické oblasti prostřednictvím dalších školení a kurzů.“

Atmosféra
Výzvy v práci jsou pro Pascala důležité, má však rád i běžnou pracovní atmosféru. „Práce v naší kanceláři ve městě Weert je nesmírně příjemná. Jsme malá skupina deseti lidí, pomáháme si, kde je potřeba. Objeví-li se nějaká výzva, společně se snažíme najít řešení. Vždy se nám to nakonec podaří. Společný páteční oběd zajistí, že pracovní týden vždy zakončíme příjemným způsobem.“ Těší nás také úzká spolupráce s českými kolegy. „V létě se pořádá Summer Party, na kterou jezdíme do České republiky. Posilujeme tak vztahy s kolegy z České republiky. Už jsem tam byl několikrát.“

Nepřetržitý růst
Jak vidí Pascal svou budoucnost? Jaké jsou jeho ambice? „Chci dál pokračovat v osobním rozvoji. SixPointTwo mi k tomu dává dostatek prostoru. Poradenství, školení, kurzy – to všude nedostanete. Kromě toho společnost stále roste a já se učím nové věci každý den. Jsou zde stále nové výzvy, proto bych chtěl dál růst společně se SixPointTwo.“

Práce v mezinárodně orientované společnosti
Čím se jako zaměstnavatel odlišujete?

Čím se jako zaměstnavatel odlišujete?

Čím se jako zaměstnavatel odlišujete?

Magda Rajdlová: „Jsme středně velká profesionální společnost s rodinou atmosférou.“

 

Je to výzva pro každou společnost – získat a udržet si ty správné lidi a zajistit jejich angažovanost. Personalistka Magda Rajdlová a provozní ředitel Petr Mátl vysvětlují, jak se k tomu SixPointTwo staví.

„Personální oddělení je dnes úzce spjato s marketingem,“ říká Magda. Chceme ukázat, že jsme profesionální společnost s otevřenou rodinnou atmosférou. To je to, co nás odlišuje od velkých společností s tisíci zaměstnanci.“

Jeden tým, jeden cíl
Magda představuje celkové vystupování společnosti SixPointTwo, které je v souladu se společenskou odpovědností firmy. To je založeno na předpokladu, že zaměstnanci pracují jako tým. K tomu je potřeba zajistit, aby se zaměstnanci mohli setkávat a zůstávali spolu v kontaktu. „Zaměstnanci personálního oddělení jsou pravidelně přítomni ve výrobě a mluví se zaměstnanci o jejich starostech. Jednatel společnosti Marco Wielink a Petr pravidelně prochází výrobou, kdokoli ze zaměstnanců s nimi může přímo mluvit. „Marco zná jménem téměř všech 100 stálých zaměstnanců,“ podotýká Petr. „Naši lidé ví, že je vnímáme,“ říká Magda. „Každý zaměstnanec dostane o Vánocích od vedení osobní dopis. A když máte narozeniny, dostanete přání od svých kolegů.“

Neformální aktivity
Zaměření se na budování týmu je pro SixPointTwo charakteristické. Proto firma pořádá různé společné aktivity, jako například originální interní soutěž o putovní poháry, kdy jednotlivé disciplíny probíhají přímo v pracovní době, dále pak letní party a každoroční vánoční večírek, na kterých se všichni kolegové scházejí. „Jedná se o dobré příležitosti, jak si popovídat se zaměstnanci,“ říká Petr. „Na vánočním večírku se ohlédneme za uplynulým rokem a podíváme se na budoucnost naší společnosti. Na toto téma také diskutují týmový vedoucí a zaměřuje se na to náš měsíční informační leták.“ Tím zajišťujeme, že jsou zaměstnanci informováni a zapojeni do rozvoje SixPointTwo.

Zaměstnanci provádí nábor nových kolegů
Zaměstnanci ví lépe než kdokoli jiný, čím je práce v SixPointTwo výjimečná. Proto je personální oddělení zapojuje do náboru nových kolegů. „Může to být například člen rodiny, kamarád nebo známý. Pokud bude uchazeč, kterého navrhujete přijat, získáte bonus. „Takto jsme do výroby získali několik nových kolegů,“ říká Magda. „Tento přístup přináší úspěch i na vedoucích a technických pozicích,“ říká Petr. „Jako zaměstnanec jen tak někoho bezdůvodně nedoporučíte, proto to funguje.“

Sponzorství a viditelnost
V rámci personálního marketingu je velmi důležité firmu zviditelnit. SixPointTwo si proto udržuje dobře viditelný profil v Humpolci a okolí. „Mimo jiné, sponzorujeme akce jako koňské dostihy a autokros – obě, již tradiční, velkolepé události v Humpolci. Také jsme finančně podpořili místní fotbalový klub na oslavu jeho 100. výročí“, říká Magda. „Na takových akcích máme zdarma atrakce pro děti. Mezitím co si děti hrají, využijeme příležitost a hovoříme s jejich rodiči.“ Nabízení volných míst a dělání reklamy zde není cílem, vysvětluje Petr. „Jde o to dát lidem vědět, že jsme tady a že naše dveře jsou vždy otevřené, i když zrovna nemáme volná pracovní místa. Sám plakát na naší budově vyzývá kolemjdoucí, že se mohou ozvat a my jim vždy rádi ukážeme naši výrobu a pracovní prostředí.“

LinkedIn a agentury
SixPointTwo skutečně spouští poutavé a hravé náborové kampaně pro reklamní účely. Například jsme jednou projížděli Humpolcem v oranžové motorizované tříkolce, tzv. tuk-tuk, a rozdávali letáky, spolu s oranžovými balonky a zmrzlinou. „To nám přivedlo mnoho pracovníků do výroby,“ říká Magda. Takové kampaně jsou však méně vhodné pro nábor techniků a vedoucích pracovníků. Petr říká: „U těchto pozic zůstáváme velmi aktivní na sociálních sítí. Žádáme naše zaměstnance, aby sdíleli volná místa přes LinkedIn. Chceme naši síť využít na plno.“ Také spolupracujeme s pracovními agenturami a někdy s headhuntery (tzv. lovci mozků). „Například, abychom získali dobře anglicky hovořící lidi s technickým vzděláním, takoví se jen stěží najdou.“

Objevujeme technické talenty
SixPointTwo hledá technické talenty i jinou cestou, říká Petr. „Spolupracujeme se středními technickými školami a zaměřujeme se na studenty ve věku 14 až 18 let. Zveme je, aby u nás absolvovali jejich povinnou technickou praxi. Takto je poznáme a můžeme jim ukázat, jak se SixPointTwo odlišuje od velkých anonymních společností s tisíci zaměstnanci. Snažíme se tak přilákat nadějné mladé lidi. Už nám to přineslo úspěch.“

Perspektiva pro současné zaměstnance
Protože chce SixPointTwo pokračovat v růstu, je přilákání nových lidí nutností. Zároveň je důležité, aby současní zaměstnanci zůstali spokojení a motivovaní. Zdravé a bezpečné pracovní prostředí je proto nutným předpokladem. K pracovní spokojenosti přispívají i společné aktivity. „Navíc povzbuzujeme zaměstnance k osobnímu růstu.“ Petr uvádí následující příklady: „Zaměstnanci pracující ve výrobě, kteří začali po zaškolení vykonávat práci na vyšší úrovni. Obslužní pracovníci, kteří postoupili na technické či dokonce vedoucí pozice.“ Ti, kteří na sobě chtějí pracovat, se mohou rozvíjet absolvováním různých školení a kurzů. „Pořádáme například kurzy češtiny pro zaměstnance ze zahraničí a kurzy angličtiny pro techniky a vedoucí zaměstnance. Vedoucí výroby mohou absolvovat školení v metodologii štíhlé výroby.“

Start-up a další rozvoj
V personálním marketingu si SixPointTwo udržuje vysoký profil, říká Magda. „Mnoho firem přitahuje lidi, kteří již mají všechny dovednosti pro konkrétní práci. Nám funguje lépe, když někoho zaměstnáme a poskytneme mu příležitost k dalšímu rozvoji v rámci firmy. I v tom jsme jiní!“

 

 

Outsourcovat či neoutsourcovat, toť otázka.

Outsourcovat či neoutsourcovat, toť otázka.

Konkurenční dodací lhůty a zlaté české ručičky.

 

Dělat to sami nebo outsourcovat? Společnosti v západoevropském zpracovatelském průmyslu si tuto otázku kladou pravidelně. Koneckonců, mzdové náklady na ruční montážní procesy a/nebo instalaci jsou silným nákladovým faktorem. Společnosti jako takové pečlivě sledují přesun svých montážních procesů. A Česká republika, kde je hodinová mzda profesionálů nižší než u jejich západoevropských kolegů, je jednou z takových úvah. Dodací lhůty a kvalita hrají roli při rozhodování, zda outsourcovat či nikoli. Iman Landheer (Sales manager), Tomáš Benda (Assembly Manager) a Karel Bartasék (Technology Manager) vysvětlují, co může SixPointTwo nabídnout v oblasti montáže.

Setkání se společnostmi, které uvažují o outsourcingu, se konají v kancelářích SixPointTwo ve Weertu. „Firmy si o nás zjišťují spoustu informací. Dokáže to SixPointTwo dodat? A co dodací lhůta? Jak lze zaručit požadavky na kvalitu? A skutečně to šetří náklady?“ říká Iman Landheer. „Poté, co odpovíme na tyto otázky, má společnost všechny informace, které potřebuje, aby se mohla dobře rozhodnout. Pokud chcete navštívit Humpolec (Česká republika) nebo pokud je vyžadována studie proveditelnosti, můžeme se o to samozřejmě také postarat.“

Komunikace je zásadní
Proces montáže od začátku do konce je Tomášovou doménou. „Jsem spolu se svým týmem zodpovědný za všechny nové montáže, které v Humpolci provádíme. Zajišťujeme, abychom obdrželi všechny potřebné informace před a během montážního procesu k dosažení optimálního konečného výsledku. Pokud vzniknou nějaké dotazy, nejprve kontaktujeme tým ve Weertu, poté se zákazníkem zkontrolujeme, zda jsou nutné nějaké změny, nebo navrhneme zlepšení.“

Začátek nového procesu montáže
SixPointTwo obdrží od zákazníka požadované informace o nastavení a zahájení procesu montáže. V zásadě to lze provést třemi způsoby. „První možností je, že zákazník zpřístupní některá 3D data spolu s prototypem produktu. Z toho můžeme odvodit výrobní proces.“ Druhá možnost: „Zákazník nám poskytne data a poté přijede do Humpolce, když poprvé spustíme montážní proces. Zákazník pak na místě poskytne pokyny, abychom mohli práci provést nezávisle.“ Třetí možnost: „Dostáváme 3D data, výkresy a návody. Pokud budeme mít nějaké dotazy ohledně dodržování pokynů nebo upřesnění specifikací, zeptáme se. Pak máme všechny informace, které potřebujeme k zahájení procesu montáže.“

Flexibilita a řemeslo
SixPointTwo se dokáže postarat o širokou škálu produktů a jako příklad mezi ně patří rámy pro kabelové navijáky, kompletní kryty pro mnoho typů strojů a také různé podsestavy, které si pak zákazníci mohou nainstalovat do svého koncového produktu. „Jsme poměrně flexibilní: Řezání laserem, svařování, ohýbání, výroba součástí a montáž máme ve firmě,“ říká Karel. „Můžeme se také postarat o jakékoli procesy zahrnující plechové výrobky před montáží,“ poznamenává Iman. „České sazby za tyto procesy, stejně jako montáž, jsou nižší než ceny srovnatelných dodavatelů v západní Evropě.“ Karel dodává, že lze použít i různé požadavky na povrchovou úpravu, jako je práškové lakování (vlastní proces), galvanické pokovování a KTL lakování.“ A pak je tu ještě jeden důležitý faktor: „Řemeslná zručnost našich lidí. Lidé často mluví o zlatých českých ručičkách, a to z dobrého důvodu.”

Doba dodání
Jak již bylo řečeno výše: dodací lhůta je dalším faktorem, který se počítá. „Doba dodání závisí například na složitosti montážního procesu“ říká Tomáš. „A některé komponenty použité pro produkt, který se má sestavit, mohou mít dlouhou dodací lhůtu. U jednodušších operací lze očekávat dodací lhůtu 5–6 týdnů.“ „Naše dodací lhůty jsou bezpochyby konkurenceschopné a se zákazníkem se o tom dohodneme,“ říká Iman.

Kvalita zaručena
Tomáš a Karel jsou zapojeni do procesu montáže od začátku do konce. „Ve spolupráci s týmem provádíme jak úplnou kontrolu prvního článku, tak závěrečnou kontrolu. Zákazník obdrží zprávu od obou. Děláme vše, co je v našich silách, abychom zajistili, že produkty plně splní požadavky a specifikace zákazníka pro první sérii i následující série.”

Outsourcovat či neoutsourcovat, toť otázka.