nlencs

+31 (0)495 727 001

info@sixpointtwo.eu

Outsourcovat či neoutsourcovat, toť otázka.

Outsourcovat či neoutsourcovat, toť otázka.

Outsourcovat či neoutsourcovat, toť otázka.

Konkurenční dodací lhůty a zlaté české ručičky.

 

Dělat to sami nebo outsourcovat? Společnosti v západoevropském zpracovatelském průmyslu si tuto otázku kladou pravidelně. Koneckonců, mzdové náklady na ruční montážní procesy a/nebo instalaci jsou silným nákladovým faktorem. Společnosti jako takové pečlivě sledují přesun svých montážních procesů. A Česká republika, kde je hodinová mzda profesionálů nižší než u jejich západoevropských kolegů, je jednou z takových úvah. Dodací lhůty a kvalita hrají roli při rozhodování, zda outsourcovat či nikoli. Iman Landheer (Sales manager), Tomáš Benda (Assembly Manager) a Karel Bartasék (Technology Manager) vysvětlují, co může SixPointTwo nabídnout v oblasti montáže.

Setkání se společnostmi, které uvažují o outsourcingu, se konají v kancelářích SixPointTwo ve Weertu. „Firmy si o nás zjišťují spoustu informací. Dokáže to SixPointTwo dodat? A co dodací lhůta? Jak lze zaručit požadavky na kvalitu? A skutečně to šetří náklady?“ říká Iman Landheer. „Poté, co odpovíme na tyto otázky, má společnost všechny informace, které potřebuje, aby se mohla dobře rozhodnout. Pokud chcete navštívit Humpolec (Česká republika) nebo pokud je vyžadována studie proveditelnosti, můžeme se o to samozřejmě také postarat.“

Komunikace je zásadní
Proces montáže od začátku do konce je Tomášovou doménou. „Jsem spolu se svým týmem zodpovědný za všechny nové montáže, které v Humpolci provádíme. Zajišťujeme, abychom obdrželi všechny potřebné informace před a během montážního procesu k dosažení optimálního konečného výsledku. Pokud vzniknou nějaké dotazy, nejprve kontaktujeme tým ve Weertu, poté se zákazníkem zkontrolujeme, zda jsou nutné nějaké změny, nebo navrhneme zlepšení.“

Začátek nového procesu montáže
SixPointTwo obdrží od zákazníka požadované informace o nastavení a zahájení procesu montáže. V zásadě to lze provést třemi způsoby. „První možností je, že zákazník zpřístupní některá 3D data spolu s prototypem produktu. Z toho můžeme odvodit výrobní proces.“ Druhá možnost: „Zákazník nám poskytne data a poté přijede do Humpolce, když poprvé spustíme montážní proces. Zákazník pak na místě poskytne pokyny, abychom mohli práci provést nezávisle.“ Třetí možnost: „Dostáváme 3D data, výkresy a návody. Pokud budeme mít nějaké dotazy ohledně dodržování pokynů nebo upřesnění specifikací, zeptáme se. Pak máme všechny informace, které potřebujeme k zahájení procesu montáže.“

Flexibilita a řemeslo
SixPointTwo se dokáže postarat o širokou škálu produktů a jako příklad mezi ně patří rámy pro kabelové navijáky, kompletní kryty pro mnoho typů strojů a také různé podsestavy, které si pak zákazníci mohou nainstalovat do svého koncového produktu. „Jsme poměrně flexibilní: Řezání laserem, svařování, ohýbání, výroba součástí a montáž máme ve firmě,“ říká Karel. „Můžeme se také postarat o jakékoli procesy zahrnující plechové výrobky před montáží,“ poznamenává Iman. „České sazby za tyto procesy, stejně jako montáž, jsou nižší než ceny srovnatelných dodavatelů v západní Evropě.“ Karel dodává, že lze použít i různé požadavky na povrchovou úpravu, jako je práškové lakování (vlastní proces), galvanické pokovování a KTL lakování.“ A pak je tu ještě jeden důležitý faktor: „Řemeslná zručnost našich lidí. Lidé často mluví o zlatých českých ručičkách, a to z dobrého důvodu.”

Doba dodání
Jak již bylo řečeno výše: dodací lhůta je dalším faktorem, který se počítá. „Doba dodání závisí například na složitosti montážního procesu“ říká Tomáš. „A některé komponenty použité pro produkt, který se má sestavit, mohou mít dlouhou dodací lhůtu. U jednodušších operací lze očekávat dodací lhůtu 5–6 týdnů.“ „Naše dodací lhůty jsou bezpochyby konkurenceschopné a se zákazníkem se o tom dohodneme,“ říká Iman.

Kvalita zaručena
Tomáš a Karel jsou zapojeni do procesu montáže od začátku do konce. „Ve spolupráci s týmem provádíme jak úplnou kontrolu prvního článku, tak závěrečnou kontrolu. Zákazník obdrží zprávu od obou. Děláme vše, co je v našich silách, abychom zajistili, že produkty plně splní požadavky a specifikace zákazníka pro první sérii i následující série.”

Prodej hliníkových lodních výtahů nezůstává pozadu

Prodej hliníkových lodních výtahů nezůstává pozadu

Rene Blom: „Časy korony způsobily boom“

 

Během korony lidé hledali bezpečné a atraktivní způsoby, jak se dostat ven. „Spousta lidí si koupila lodě. A protože je nedostatek úložných prostor pro lodě, rostla i poptávka po lodních výtazích,“ říká Rene Blom z Blom Bootliften. Jak na tu situaci reagoval a jak přispělo SixPointTwo.

Rene je ve svém živlu na vodě a v její blízkosti. „Čím aktivnější sport, tím je pro mě zajímavější. Vždy jsem miloval plachtění a windsurfing, ale momentálně je můj nejoblíbenější kite-surfing.“

Vlastní design
Vodní sporty zaměstnávají Reneho i mimo volný čas. Všechno to začalo polyesterovou lodí, kterou si kdysi koupil. „Potřeboval jsem na to výtah. Bylo tam spousta ocelových lodních výtahů. Ale opravdu jsem na své zahradě nepotřeboval ocelový lodní výtah. V té době jsem pracoval pro společnost vyrábějící dveře a oni měli vlastní oddělení hliníkových konstrukcí. Tak jsem se rozhodl navrhnout a vyrobit vlastní hliníkový lodní výtah.“ Zpočátku to bylo čistě jako koníček: „Jeden pro sebe, jeden pro kolegu, pak jeden pro známého atd.“

Vlastnit společnost
Rene před osmi lety zahájil vlastní podnikání zahrnující dvě činnosti: na jedné straně renovaci nemovitostí a na druhé straně navrhování a marketing lodních výtahů. Zpočátku byly lodní výtahy dodatečným nápadem. „Nejprve jsem vyvinul počáteční design a řadu.“ Dalším důležitým krokem bylo založení profesionálního webu. „Od té doby je to nepřetržitě. Obrat se za poslední dva roky téměř zdvojnásobil.“

Ochrana lodi
Rene pracuje se svým synem Rensem v Blom Bootliften. „Dodáváme a montujeme hliníkové výtahy pro lehké lodě jako laminátové čluny a hliníkové čluny.“ Lodní výtah nabízí ochranu. „Lodní výtah zabraňuje tomu, aby loď uvízla v ledu nebo narazila na nábřeží, když jsou velké vlny. Loď také zůstane čistá, to znamená, že neobrůstá řasami nebo měkkýši. Nejsou pak potřeba ochranná opatření proti znečištění, což je také lepší pro životní prostředí.“ Prevence proti krádeži je další výhodou: výtah může být vybaven zámkem. Hliník má pak další důležitou výhodu. „Ocel musí být ošetřena, například zinkováním, ale stále zůstává citlivá na rez. Naše výtahy jsou vyrobeny z neopracovaného hliníku a vydrží déle.“

Pro lodě do 900 kg
Sortiment se skládá ze tří typů. „Typ A je vhodný pro lodě do 500 kg. Můžeme přidat nosné rámy, aby byly vhodné i pro vodní skútry.“ Dle přání zákazníka je loď vybavena ručním nebo elektrickým ovládáním. Typ B je vhodný pro lodě do 750 kg a může být vybaven ručním ovládáním a/nebo elektrickým ovládáním. A konečně, typ C lze použít pro lodě do 900 kg. „Tento typ je k dispozici pouze s elektrickým provozem.“

Rozvoj
Rene svůj návrh postupně zdokonaloval. „Naše lodní zvedáky mají pevný rám a zvedací rám. Zvedací rám je stejný pro všechny typy, což nám dává větší flexibilitu. Zvedací rám montujeme v naší dílně. Výtah pak můžeme sestavit u zákazníka, zvedací rám připevníme k pevnému rámu jedním jednoduchým úkonem. Rámy jsou také vyrobeny tak, abychom je mohli upravovat vlastní svářečkou.“

Výroba
Zpočátku Rene vyráběl lodní výtahy sám po večerech. Objem prodeje se však zvýšil a tak to již bylo nemožné. Zprvu byla výroba outsourcována. „S prvním dodavatelem jsem spolupracoval dva roky. Nebyl jsem spokojený, jelikož nebyly doručeny téměř žádné objednávky, které by byly zcela v pořádku.“ Naštěstí se Rene, díky svému koníčku, dostal do kontaktu s Marcem Wielinkem ze SixPointTwo. „Naučil jsem ho kite-surfovat.“ A před třemi lety toto náhodné setkání vedlo k tomu, že se Rene Blom rozhodlo svěřit výrobu rámů společnosti SixPointTwo. „Odvádějí skvělou práci. Máme 99% míru spokojenosti. A pokud máme problém, je bez potíží vyřešen.“

Nový vývoj
Blom Bootliften se zaměřuje na segment trhu, který stále roste. „U vody vzniká mnoho nových sídlišť. Pokud máte řadový dům a chcete vzadu uložit člun, je prostor značně omezený. To znamená, že potřebujete menší a lehčí typ lodi a lodního výtahu.“ René stále myslí dopředu. „Vidím plovoucí lodní výtah založený na hliníkové konstrukci, který by byl vhodný pro lodě těžší než 900 kg, stejně jako hausbóty.“ Samozřejmě něco navazujícího!

 

Prodej hliníkových lodních výtahů nezůstává pozadu
Nizozemsko a Česká republika: to nejlepší z obou světů

Nizozemsko a Česká republika: to nejlepší z obou světů

Nizozemsko a Česká republika: to nejlepší z obou světů

Chcete podnikat? Mluvíme vaší řečí!

 

„Praat Nederlands met me“, zpívá Kenny B ve svém hitu číslo 1 Parijs, ve kterém zpívá o tom, jak příjemné je potkat někoho, kdo mluví jeho rodným jazykem. Koneckonců, je nejlepší mluvit o důležitých věcech ve svém rodném jazyce. A s někým, kdo přesně rozumí tomu, co máte na mysli. Jedním z takových partnerů je SixPointTwo. Zákazníci SixPointTwo mohou získat to nejlepší z obou světů: holandskou metodu řízení výroby a procesu a českou pracovní morálku.

Úspěšný obchodní vztah začíná dobrou komunikací. Naše prodejní kancelář ve Weert (Nizozemsko) v tom hraje ústřední roli. Lidé, kteří zde pracují, s vámi mohou mluvit vaším vlastním jazykem. Naši zaměstnanci mluví nejen holandsky (mateřským jazykem), ale také plynně německy a anglicky.

Kontaktní osoba
Rychlý kontakt je pro všechny naše klienty zásadní. To je důvod, proč udržujeme komunikační linky krátké. Jako zákazník SixPointTwo budete mít od začátku jednu stálou kontaktní osobu, se kterou budete jednat. Vaše požadavky a přání přeloží našim kolegům v České republice. A ještě něco důležitého vědět: Vaše kontaktní osoba je v přímém kontaktu s holandským vedením v České republice. To znamená, že máte pro každou fázi projektu přímý kontakt: někoho, kdo má vždy nejnovější informace o vašem projektu, a někoho, na koho se můžete kdykoli obrátit.

Dva faktory úspěchu
SixPointTwo vám umožní využívat výhod, které nabízí nearshoring. To lze přičíst dvěma faktorům úspěchu: holandskému přístupu (zjednodušené procesy od přípravy po implementaci) a české pracovní etice. Počínaje prvním faktorem úspěchu: naše výrobní místo je moderní a vysoce automatizované. Samozřejmě dodržujeme mezinárodní standardy týkající se managementu kvality, životního prostředí a zdraví a bezpečnosti. Naše pracovní procesy jsou efektivně organizovány a prováděny našimi skvěle vyškolenými českými zaměstnanci. Jsou vysoce motivovaní a extrémně angažovaní. A to je náš druhý faktor úspěchu: pracovní morálka našich lidí.

Hmatatelné výhody
Díky tomu nejlepšímu z obou světů těžíte z úspor nákladů a výjimečně krátkých dodacích lhůt. A s kvalitou produktů jako jistotou máme v naší organizaci optimálně zabezpečenou kvalitu. Chtěli byste vědět více? Rádi vám tváří v tvář a ve vašem rodném jazyce řekneme, co to pro vaši společnost znamená. Neváhejte si tedy domluvit schůzku…

 

Win-win situace pro zákazníky a SixPointTwo – vzájemně výhodná spolupráce

Win-win situace pro zákazníky a SixPointTwo – vzájemně výhodná spolupráce

EDI připojení: odstranění stresu z procesu objednávky

 

SixPointTwo se chce neustále zlepšovat tím, že obchodní a výrobní procesy budou stále efektivnější. Nedávno jsme provedli důležité zlepšení efektivity v našem procesu objednávek. Nyní spolupracujeme s Gatewise, platformou pro připojení EDI, což znamená, že můžeme našim zákazníkům i sobě ušetřit spoustu času. Hedi van Heugten, vývojář softwaru, vysvětluje, jak to funguje.

„Stěží si to dokážete představit, ale všechny naše příchozí objednávky se ještě před deseti lety zpracovávaly ručně,“ říká Hedi. „Každý řádek byl do projektu vložen ručně. Proces objednávky byl později částečně automatizován. Zákazníci zadávali své objednávky tak, že nám zaslali soubor Excel, který jsme sem automaticky načetli pomocí skriptu. Pořád to ale byla z velké části ruční práce. Museli jsme odněkud získat soubory dokumentů a provádění různých kontrol se stále provádělo ručně.“

Čas dozrál na plnou automatizaci
SixPointTwo udělalo v loňském roce krok k plné automatizaci objednávkového procesu. „Všimli jsme si, že to požaduje stále více našich zákazníků. Proto jsme se rozhodli implementovat platformu Gatewise. Platforma nám umožňuje využívat EDI spojení se zákazníky, kteří to chtějí.“

Opakující se objednávky: úspora času dva dny
EDI připojení je ideální pro nové opakované objednávky. „To je užitečné pro zákazníky, kteří si pravidelně nechávají vyrábět stejné položky.“ Jak to funguje? „Zákazník u nás zadá novou objednávku. Všechny objednávky na známé položky jsou systémem rozpoznány. Ty se automaticky načítají v noci a jsou pak následující den připraveny pro naše výrobní oddělení v ČR. SixPointTwo tím může ušetřit dva dny, protože opakované objednávky již nemusí kontrolovat zaměstnanec, o vše se postará systém. To znamená, že opakované objednávky pro naše zákazníky mohou jít do výroby rychleji, což zkracuje naše dodací lhůty. Takže je to oboustranně výhodná situace!“

Zefektivnění
Pro maximální návratnost EDI připojení je nutná předem dobrá koordinace se zákazníkem. „Pro zefektivnění výměny informací byly uzavřeny dobré dohody a bylo provedeno rozsáhlé testování toho, jak by měla být zpracována odchozí a příchozí data. To se týká příchozích objednávek a odchozích potvrzení objednávek, rekonfirmací, přepravních dokladů a faktur. To znamená, že se sleduje několik různých specifikací a preferencí, včetně dodacích termínů, cen, specifických barev, různých dodacích adres a různých zákaznických oddělení. Celý proces fakturace je navíc automatizován, což zajišťuje zasílání prodejních faktur zákazníkovi přímo z našeho ERP systému prostřednictvím EDI připojení. Tím se zabrání různým zbytečným zpracováním na obou stranách, což ušetří ještě více času.“

Bránu otevřeme takto…
SixPointTwo může vytvářet EDI spojení s mnoha různými zákazníky prostřednictvím platformy Gatewise. „Bránu můžeme snadno otevřít. A přesně víme, jak pracovat se zákazníkem, abychom připojení rychle nastavili a otestovali.“ Naše zkušenosti v SixPointTwo a na straně zákazníků s EDI jsou pozitivní. Mezitím se již pracuje na rozšíření funkcionality. „Zkoumáme, jak mohou být dočasné změny v objednávkách zpracovány automaticky.“

Zajímalo by vás, kolik času vám EDI spojení se SixPointTwo ušetří? Kontakt Hedi van Heugten.

 

Win-win situace pro zákazníky a SixPointTwo  – vzájemně výhodná spolupráce
Reverzní inženýrství: „SixPointTwo to dokázalo!“

Reverzní inženýrství: „SixPointTwo to dokázalo!“

Jak najdete spolehlivého dodavatele druhého zdroje?

Reverzní inženýrství: „SixPointTwo to dokázalo!“

 

Dodavatel, který garantuje stálou špičkovou kvalitu, má cenu zlata. Ale jakkoli je to dobré, nikdy není dobrý nápad spoléhat se jednoduše na jednoho dodavatele. A to jistě platí nyní, dodací lhůty surovin a polotovarů jsou pod tlakem a ceny rostou. Jak dnes společnost najde spolehlivého dodavatele druhého zdroje? Vedoucí inženýr Enclosure Company*, Wessel de Vos, hovoří o svých zkušenostech se SixPointTwo.

„Ozvučnice jsou důležitou součástí našich produktů. Již léta využíváme jednoho stálého dodavatele a vždy doručili k naší plné spokojenosti. V posledních letech jsme hledali dodavatele druhého zdroje, ale vždy neúspěšně. Nedávno, když ceny kovů prudce vzrostly, udělali jsme další pokus. Náš ředitel znal Imana Landheera, tak jsme ho pozvali na schůzku do Enclosure Company. Ukázali jsme mu zvukovou skříň a prodiskutovali, jaká jsou naše očekávání od dodavatele druhého zdroje.“

Výzva: vyměňte profil vytlačování
„Až dosud naše ozvučnice vždy používaly patentovaný hliníkový profil. Kopírování tohoto profilu nebylo možné: je to příliš drahé. Dohodli jsme se, že SixPointTwo vyrobí náhradní kovový profil pomocí technik zpracování plechu. SixPointTwo od nás obdržel CAD model ozvučnice, aby to mohl udělat. Sdíleli jsme také informace o materiálech, které se mají použít, jako jsou spojovací prvky, zámkové systémy a izolační materiály. O šest týdnů později nám byl předložen náhradní kovový profil. Rohové díly byly připevněny nýty. Použití trhacích nýtů pro nás bylo nepřijatelné. Rohové díly jsou sloupy ozvučnice a musí být pevné. A i když mohou být silné; nevypadali silně. Zákazníci očekávají robustní a těžkou skříň, která nevydává žádný hluk, když do ní udeříte rukou.“ Diskutovalo se o jiném řešení. „Asi po pěti minutách jsme měli řešení. V úzké spolupráci jsme se rozhodli udělat do profilu díru, celou ji svařit a poté vybrousit do hladka.“

První dva prototypy
Dva prototypy ozvučnice byly dodány v posledním srpnovém týdnu. „Když se na ně podíváte z dálky, nevidíte žádný rozdíl oproti původní skříni. Na rohových dílech si vůbec nevšimnete svarových míst: vypadají fantasticky! Zbývalo ještě pár věcí, které bylo potřeba upravit. „Při opracování několika panelů došlo k chybě. Měly 32,5 mm místo 34,5 mm.“ Další chyba se týkala proužku, který byl připevněn zvenčí místo zevnitř. „Zákazník by si toho nikdy nevšiml.“

Navíc při bližším zkoumání jsme objevili užitečnou úpravu. „Původní skříně jsou vždy osazeny bílými plastovými kroužky. Protože SixPointTwo dočasně nemohl sehnat bílé prsteny, použili černé. Chceme to tak teď nechat, protože výhodou toho je, že můžeme vidět, kde byla vyrobena skříň.“ Wessel diskutoval o své zpětné vazbě s Iman. „Bylo by skvělé, kdyby takový proces proběhl perfektně najednou. Původně jsem ohodnotili práci jako snadnou 8, ale se zpracováním zpětné vazby to může být 9,5 nebo 10. Jakmile toho dosáhneme, začneme pracovat se SixPointTwo.“

Krátká práce
Dva prototypy SixPointTwo dorazily do Enclosure Company čtyři měsíce po úvodním setkání. „Výhodou bylo, že SixPointTwo mohl používat náš CAD model. Novým prvkem, na který museli myslet, byl kovový profil s rohovými díly. A museli udělat nějaké výpočty, aby byli schopni zapojit zvukovou skříň do jejich výrobního procesu.“ Celkově to šlo velmi rychle, říká Wessel. „Další velkou výhodou bylo, že jsme to všechno mohli dělat s holandským partnerem. U anglických nebo čínských společností je to jinak a někdy je mezi námi a klientem prostředník. Vždy jsem měl přímý kontakt s Iman, což se hodilo. Vtip, který Nizozemec dostane rovnou, může Angličan nebo Němec špatně pochopit. Mohou to dokonce brát jako divné nebo jako kritiku. Je také mnohem jednodušší zavolat jinému Nizozemci. Rozhovor může být velmi krátký. Neshodli jsme se na tom a tom? Ano!? Dobře. Pak toho víš dost a můžeš jít dál.“

Wessel ze zkušenosti ví, že věci mohou dopadnout jinak. „Nechcete být v pozici, kdy se díváte na produkt a říkáte: to není to, co jsme požadovali. Ale SixPointTwo dostála svému slibu: dokážeme vyrobit tu zvukovku.“ A nyní společnost Enclosure Company již zadala objednávku: SixPointTwo pro nás vyrobí 65 zvukových boxů.

* (Na žádost společnosti byl změněn název společnosti i jméno dotazovaného.)
Chtěli byste se dozvědět více o tom, co může SixPointTwo udělat pro vaši společnost v oblasti reverzního inženýrství? Kontaktujte Iman Landheer, tel: +31 6 4224 3466.

Efektivní automatizace výroby začíná prací lidí

ERP systém a laserový řezací stroj si rozumí

Efektivní automatizace výroby začíná prací lidí

 

SixPointTwo má různé vlastní techniky pro zpracování ocelových plechů. Jednou z těchto technik je řezání laserem. Pro tento účel byl v roce 2018 zakoupen laserový řezací stroj Trumpf. Předtím než byl stroj dodán, jsme zvažovali, jaký je optimální způsob komunikace stroje s ERP systémem od ECI Bemet, který SixPointTwo používala řadu let. Gerrit KleinJan ze společnosti ECI Bemet a Tomáš Kautcký ze společnosti Trumpf nám řeknou, co to obnášelo.

Řezání plechů je především o kvalitě a hospodárnosti. Proto je nutné, aby spolu ERP systém a laserový řezací stroj dobře komunikovaly ve všech fázích výroby. „Největší výzvou je vždy zajistit, aby z ERP systému odcházely správné údaje do laserového řezacího stroje tak, aby stroj poskytoval zpětnou vazbu. „Na základě spolupráce se SixPointTwo bylo rozhodnuto nejprve určit optimální proces výroby a řízení“, říká KleinJan, který skutečně zná ERP systém do detailu. „V té době jsem se také podílel na jeho zavedení.“

Outsourcing jako možnost
Společně s týmem SixPointTwo v Nizozemsku a v České republice prošli KleinJan a Kautcký celý proces krok za krokem. Během tohoto procesu byla vyjádřena konkrétní přání. „Společnost SixPointTwo chtěla mít možnost se během procesu rozhodnout, zda zadat objednávku subdodavatelům, v případě že by se jednalo o hospodárnější možnost, a/nebo v případě že by došlo k lepšímu splnění požadavků, čemuž předcházelo zvážení plánování a dostupné kapacity. „Toto rozhodnutí je uděláno částečně na základě informací, které stroj zasílá zpět“, říká KleinJan. Jak to funguje? „Systém ERP sděluje zakázky, které stroj provede. Jedna z věcí, která se k tomu používá je počáteční datum a datum doručení každé zakázky. Stroj pak musí zaslat zpět informaci pro každý pokyn: Kolik času bude trvat na dokončení pracovního úkolu? Je zde dostatek času nebo pracovní úkol vyžaduje příliš velkou kapacitu stroje? V druhém případě se zakázka vrátí do ERP systému a bude zadána subdodavatelům.“

Nesting
KleinJan si všiml, že možnost začleňovat outsourcing do procesu řízení výroby není příliš často využívána. „I když se v procesu zvolilo interní zpracování, možnost zvolit si outsourcing na základě dostupné kapacity byla stále vyžadována. To byla výzva především pro programátora. Vyřešili jsme to propojením ERP a laserového řezacího stroje tak, že jsme do ERP zahrnuli pole, které oznámí, zda je zakázka již vnořena do laserového řezacího systému či nikoli. Každé z těchto polích definuje, jaká data musí laserový řezací stroj poskytnout. Jakmile laserový řezací stroj dokončí zakázku, vrátí konkrétní data pro následný výpočet, např. doba řezání, spotřeba materiálu.“
Další výzvu jsme zaměřili na výjimky: „Co uděláte, jestliže se během výrobního procesu něco pokazí, jestliže je objednávka zrušena nebo dokončena jen částečně? I o tom jsme předem přemýšleli“, říká KleinJan.

Hladký proces
Definování procesu bylo podle Kautckého bezproblémovou záležitostí. „Rychle jsme se shodli: rozhodnutí, jak na to půjdeme nám zabralo jen dva dny. Výzva pro společnost Trumpf nebyla tak velká jako pro ECI Bemet. Naším prvním úkolem bylo poskytnout dokumentaci stroje a dostatečné popisy rozhraní.“ Po dokončení programovacích prací v ECI Bemet, byly provedeny všechny nezbytné testy. Zdálo se, že propojení funguje od začátku. „SixPointTwo mělo důležitou roli v dosažení tohoto skvělého výsledku“, říká Kautcký. „Měli jasnou představu o procesu a přesně věděli, co chtějí. To se v projektech jako tento často nevidí.“ KleinJan: „Dali nám čas, aby si byli jistí, že máme dobrou přípravu. Se společností Trumpf nám to umožnilo dodat skvělý produkt.“

Efektivní automatizace výroby začíná prací lidí
SixPointTwo uvedla do provozu druhého svařovacího robota

SixPointTwo uvedla do provozu druhého svařovacího robota

Svařovací robot se již nikdy nezastaví

SixPointTwo uvedla do provozu druhého svařovacího robota

 

SixPointTwo má nyní dva svařovací roboty, oba dodané společností Valk Welding. Proč jsou svařovací roboti nepostradatelní? Mohou být ještě výkonnější? Ad van Boxel, technický poradce ve společnosti Valk Welding, se podělí o své myšlenky.

SixPointTwo poprvé oslovila společnost Valk Welding v roce 2016. Rozšíření výrobní kapacity si vyžádalo dodatečné rozšíření svářecích kapacit. „Platí to zejména pro svařování v sériové výrobě,“ říká van Boxel. Další nárůst výroby vedl k zakoupení druhého svařovacího robota v roce 2021. „Stejně jako v prvním případě, i zde se jedná o kompletní systém svařovacího robota, ve kterém je svařovací robot namontován na stabilním H-rámu. Také jsme dodali DTPS: softwarový balíček pro programování offline.“

Efektivní využití času
Jaký je výkon svařovacích robotů v porovnání s výkonem profesionálů? „Výzkum ukazuje, že svářeč ve skutečnosti vynakládá na svařování 15% až 20% svého času. Ve zbývajícím čase se věnuje jiným činnostem, jako je příprava a měření produktu. Naopak, dobře seřízené robotické pracoviště využije 70% až 80% času z doby provozu pro sváření.“ Jestliže vezmete v úvahu, že je stále obtížnější najít kvalifikované svářeče a že pracovní den svářeče skončí po osmi hodinách práce, pochopíte, proč jsou svařovací roboti nenahraditelní. „Svařovací robot se jen tak nezastaví. V závislosti na výrobní zakázce, můžete stisknout start, zhasnout světla a jít domů.“ Pro manuální činnosti nutné pro instalaci robota už nepotřebujete kvalifikovaného svářeče. „Může je provádět jakýkoli pracovník.“

Programování offline pro získání dalšího času pro výrobu
DTPS, softwarový balíček pro programování offline, šetří společnosti SixPointTwo ještě více času. „Existují dvě možnosti programování: programování online a offline. Programování online se provádí na samotném robotu. Během tohoto programování není možné použít robota při výrobě.“ Programování offline tuto nevýhodu nemá. „Snižují se tím prostoje. Zatímco stroj běží, můžete programovat na počítači. A když je program připraven, odešlete ho do svařovacího robota.“

Vždy si najde svar
Při výběru robotického svařovacího systému bylo pro SixPointTwo důležitým požadavkem na výkon provedení na základě konceptu First Time Right (tj. na první dobrou). „Náš svařovací robot je vybaven funkcí Quick Touch Sensing. To znamená, že může předvídat odchylky. Pomocí svařovacího drátu si nejdříve prohlédne produkt, aby určil, kde je svar. Program se tímto automaticky upraví pro každý svar, což znamená, že získáte dokonalý svářečský výsledek.“ Podle pana van Boxela to je přesně to, co firmy zpracující kovy potřebují. „Uveďme si příklad, kovový plát si může „sednout“ a vždy má mnoho odchylek. Tento svařovací robot si s tím snadno poradí.“

Měří a kontroluje
Je důležité, aby si robot udržoval kontrolu nad procesem. „Svářecí zdroj a robot spolu totiž komunikují. Robot si v případě potřeby přidá svařovací drát a automaticky se zastaví, pokud dojde k problému nebo mu dojde svařovací drát.“ Navíc je robot vybaven funkcí Automatic Tool Control (ATC). Tento program robotovi umožňuje zkontrolovat, zda je nástroj (svařovací hořák) stále ve své původní poloze na rameni robota. Uživatel robota si může sám nastavit požadovanou frekvenci kontrol. Pokud se objeví nějaké problémy, robot je hlásí. Uživatel je pak může opravit nebo si je nechat opravit.“ Funkce ATC zajišťuje, že robot podává stejný výkon od okamžiku doručení informace. „Svařovací hořák, který není ve správné poloze, by neměl produkovat abnormální výsledky.“

Stále ve vývoji
Společnost Valk Welding má pobočky v Polsku, Švédsku, Dánsku, Německu, České republice, Francii, Nizozemsku, Belgii a Irsku. Společnost dodává svařovací roboty pouze od Panasonic. „Naše spolupráce se společností Panasonic sahá do roku 1988. Náš manažerský tým je součástí vývojového týmu v Panasonic. Jsme proto důkladně obeznámeni s jejich systémy a všichni naši technici jsou vyškoleni v práci s nimi. Pokud má zákazník problém, dokážeme ho vyřešit.“

Vývoj jde rychle dopředu. Společnost Valk Welding se zavázala k plně automatizovanému programování offline. „Aby to bylo pro naše zákazníky ještě jednodušší, chceme zkrátit dobu programování pro velký počet aplikací. Pro naše konstrukce z oceli jsme již dosáhli úrovně, kdy lze generovat programy offline pomocí 3D balíčků.“ Bude-li možné všechny naše výrobní programy vypracovat ve verzi offline, novým krokem vpřed bude skutečnost, že se svařovací robot stane ideálním i pro kusovou výrobu a již se nikdy nezastaví.

 

Stane se blockchain zdrojem pravdy na trhu s ocelí?

Stane se blockchain zdrojem pravdy na trhu s ocelí?

Tom Meulendijks: „SteelTrace mění dodavatelský řetězec!“

 

Ručně zkontrolovat produkt z hlediska požadavků zákazníka, právních předpisů a norem zabere tisíce hodin. Výsledkem pak často bývá PDF dokument, na kterém je uvedeno, že produkt splňuje všechny požadavky. Opravdu chcete považovat PDF dokument za neprůstřelnou záruku? Tom Meulendijks, generální ředitel společnosti SteelTrace, si všiml příležitosti a prostoru pro zlepšení.

„Před několika lety jsem pracoval na nástroji pro správu těchto PDF dokumentů pro jednoho dodavatele v petrochemickém průmyslu. Tehdy se předpokládalo, že v takových dokumentech není možné provádět změny. Domníval jsem se, že kontrolní proces by mohl být řádně zabezpečen pomocí technologie blockchain, protože je tím umožněno uchovávat data o normách, předpisech a požadavcích zákazníka. Tato data pak můžete převést do algoritmů, pomocí kterých můžete zkontrolovat a zabezpečit data.“

Zajištění kvality je zásadní
Aby Meulendijks mohl svůj nápad zrealizovat, založil v roce 2017 společnost SteelTrace. Společnost je aktivní v Asii, Spojených státech a v Evropě. „Zaměřujeme se na trh s vysoce kvalitní ocelí, která se používá v (petro)chemickém průmyslu.“ Kvalita oceli a s ní související certifikace je na tomto trhu, který operuje s obrovským množstvím peněz, klíčová. „Pouhým pohledem nedokážete rozeznat rozdíl mezi dobrou a špatnou ocelí. Navíc, ocel často dorazí na místo koncového uživatele potom, co cestovala z továrny přes různé dodavatele.“ Co se papírových dokumentů týká, jedná se o proces, který je velmi náchylný k podvodům. „Představme si, že někdo nakoupí potrubí z vysoce kvalitní oceli od dobrého výrobce oceli a potom koupí levnější potrubí horší kvality. Snadno si tak okopíruje certifikát a číslo značící druh tepelného zpracování oceli určené kvalitnímu potrubí a to vše pak může zaslat společně s potrubím horší kvality, které přeprodá.“

Platforma pro transparentnost a jistotu
SteelTrace dělá dodavatelský řetězec transparentní počínaje výrobcem oceli po koncového uživatele. „Naše platforma vychází ze čtyřech jistot: strukturovaná data v reálném čase, sledovatelnost, ochrana proti podvodům a automatizace.“

Strukturovaná data v reálném čase: efektivita
Kontrolní proces může být pomalý. „Vím o případech, kdy lodě nemohly vyplout, protože manažer kvality byl schopen zkontrolovat papírové dokumenty až týden po laboratorních testech, a pak se objevilo několik problémů.“ Věci jsou jiné, když dodavatelský řetězec spolupracuje s SteelTrace. „Kontrolní činnosti probíhají na jeden zátah. Manažeři kvality, laboratoře a inspektoři zadávají data přímo do platformy a digitálně je podepisují v reálném čase. Jestliže se testovací hodnoty odchýlí od požadavků a/nebo norem, je to ihned detekováno a zaznamenáno.“ Kontrola papírových dokumentů již není nutná, všichni uživatelé platformy mohou kdykoli přesně vědět, v jaké fázi se proces nachází.

Sledovatelnost: každý krok je viditelný
Platforma SteelTrace zajišťuje, že každý krok je viditelný. „Kdo provedl ten test? Byla ta osoba k tomu certifikovaná? Prošel ten stroj certifikací a kalibrací? Byl ten inspektor oprávněn k podpisu? Vše je vidět. Navíc jsou všechna data zabezpečená pomocí technologie blockchain a lze je vždy zpětně vysledovat ke zdroji.“ Data lze snadno zkontrolovat pomocí chytrého telefonu. „Každý uživatel platformy má zabezpečenou digitální identitu, která ho identifikuje.“

Ochrana proti podvodům
Identita každého, kdo má nějakou roli v kontrolním procesu v rámci dodavatelského řetězce je předem zkontrolována a jsou stanoveny jeho pravomoci. Sledování množství a převod vlastnictví jsou další součástí integrované ochrany proti podvodům. „Při prodeji jsou certifikáty převedeny současně s vlastnictvím produktů. Certifikáty jsou vždy propojeny s produkty. V rámci platformy SteelTrace je vždy tolik certifikátů, kolik je kontrolovaných produktů. To odstraňuje motivaci k podvodům.“ Další informace naleznete v níže přiloženém textu.

Nepozorovaný podvod není možný
Výrobce vyrobí 1 000 kusů potrubí z vysoce kvalitní oceli, které jsou vloženy do databáze SteelTrace. Tato sada 1 000 kusů potrubí je označena certifikátem a zkontrolována. Kdykoli výrobce prodá jeden kus potrubí z této sady, přechází vlastnictví tohoto jednoho kusu potrubí na kupujícího spolu s certifikátem. Představme si, že někdo zakoupí 19 kusů potrubí podřadné kvality na černém trhu a jeden kus kvalitního potrubí z výše zmíněné sady. Tato osoba si poté vyžádá certifikát pro jeden kus kvalitního potrubí z platformy SteelTrace. Tento krok je digitálně zaregistrován. Jestliže pak tato osoba označí 19 kusů potrubí podřadné kvality číslem značící druh tepelného zpracování, které náleží kvalitnímu potrubí, pak bude mít kupce pro každý kus potrubí. Předtím než dojde k převodu každé trubky s certifikátem, musí si kupující vyžádat digitální certifikát ze SteelTrace. Jakmile tak udělají, 19 kupců dostane od SteelTrace zprávu, které je informuje, že certifikát již není ve vlastnictví prodávajícího. Tím poznají, že je něco špatně. 

Automatizace: v souladu s návrhem
Všechny normy, požadavky a data zprostředkované dodavatelem jsou zautomatizovány. Díky tomu jsou všechny řídící a monitorovací procesy automatizovány a data jsou ihned k dispozici v celém rozsahu. Testy a testovací hodnoty lze kontrolovat automaticky. Manuální kontroly, které jsou náchylné k chybám, již nejsou nutné. Meulendijks: „Výsledkem je, že zákazníci ušetří desítky tisíc pracovních hodin jednoho člověka, což se rovná milionům euro. To je náš obchodní záměr.“ Nicméně, lze ušetřit ještě více. „Protože se tímto zlepší rizikový profil společnosti, náklady na pojištění klesají. Spolehlivému dodavatelskému řetězci se vyplatí snížit počet nežádoucích případů: k předčasnému poškození materiálů bude docházet méně často. V rámci due diligence (tzv. finanční prověrky) bude majetek lépe ohodnocen.“ Meulendijks se již dlouho nesetkal se skeptickými reakcemi na technologii blockchain. „Naše cílová skupina má zájem o jakékoli bezpečné digitální řešení, které umožňuje pracovat ještě efektivněji.“

SteelTrace mění dodavatelský řetězec
Meulendijks vidí na trhu s ocelí mnohem více uplatnění. „Můžeme také zajistit, aby i procesy a doplňky k základnímu materiálu z oceli byly transparentní a bezpečné. Týká se to například svařování, kování oceli nebo přidávání plastu do potrubí. Můžeme také zviditelnit informace o uhlíkové stopě a skóre ESG.“ Meulendijks vidí i další užitečné uplatnění: „Zviditelnění země, ve které byly ocelářské operace provedeny. To vám umožní ukázat do jakého daňového pásma vaše společnost spadá, což znamená, že se můžete vyhnout nadměrným daňovým výměrům.“ Meulendijks se dívá ještě dále: Ambicí společnosti SteelTrace je stát se jediným zdrojem pravdy pro celý dodavatelský řetězec oceli.“

Stane se blockchain zdrojem pravdy na trhu s ocelí?
Jak pomáháte ukrajinským kolegům a jejich rodinám?

Jak pomáháte ukrajinským kolegům a jejich rodinám?

Jak pomáháte ukrajinským kolegům a jejich rodinám?

Jiří Vepřek: „Děláme, co je v našich silách.“

 

Společnost SixPointTwo zaměstnává 16 Ukrajinců na trvalý pracovní poměr. „Když vypukla válka, okamžitě jsme si řekli, že jim chceme pomoci. Zeptali jsme se, co můžeme udělat pro jejich rodiny a přátele na Ukrajině“, říká finanční ředitel Jiří Vepřek, který nám sdělí, jak SixPointTwo nabízí pomoc a jak se daří ukrajinským kolegům.

Kvůli válce opustilo mnoho Ukrajinců svou zemi. A naopak, se někteří Ukrajinští muži vrátili zpět, aby pomohli bránit svou zemi, buď dobrovolně nebo na příkaz ukrajinské vlády. V čem je Humpolec jiný? „Návrat na Ukrajinu je zejména důležitý pro ty, kteří dočasně pracují pro firmy v České republice prostřednictvím externích agentur.“ Pro řadu ukrajinských zaměstnanců, kteří pracují v SixPointTwo na trvalý pracovní poměr, se návrat na Ukrajinu nekoná. „Již před válkou zde žili a neměli v plánu se vrátit.“

Pomoc na míru
Než začala válka, někteří zaměstnanci žili v Humpolci a jejich rodiny žily na Ukrajině. „Jeden z nich si přál přivést do Humpolce svoji manželku, matku a své dvě děti. Náš výrobní manažer s ním jel ke slovensko-ukrajinským hranicím, aby je tam všechny vyzvedli. SixPointTwo následně pomohla s vyřizováním formalit, jako jsou žádost o pracovní povolení, povolení k pobytu a žádost o příspěvky od státu. Dále se pro ně našel dům. Manželka tohoto zaměstnance nyní pracuje v SixPointTwo a jejich děti chodí do školy v Humpolci.“ Také se nám podařilo zařídit velký dům pro dalšího z našich ukrajinských kolegů, který má se svou manželkou pět dětí a krátce po příjezdu do České republiky se jim narodilo šesté. Dům je však 40 km od Humpolce. Žije tam jeho manželka s dětmi. On tam tráví víkendy a v týdnu zůstává v Humpolci.“ Pan Vepřek sám poskytuje přechodné ubytování mamince s dítětem a další ženě. „Chtějí se vrátit na Ukrajinu, ale prozatím to není možné.“

Jednotné kontaktní místo
Kromě poskytování pomoci s příjezdem příbuzných, společnost SixPointTwo nabízí podporu i jinými způsoby. „Moje kolegyně z personálního oddělení je první kontaktní osobou pro naše ukrajinské kolegy. Mohou se na ni obrátit se všemi svými dotazy. Odvádí skvělou práci a zařizuje pro ně mnoho věcí, například dopravu, komunikaci s úřady, nájemní smlouvy. Je-li to nezbytné, přizve si na pomoc naše ukrajinské kolegy ze SixPointTwo. Dále probíhá spolupráce s jinými firmami, například když nově příchozí Ukrajinci hledají práci. V situaci, kdy těžká práce v našem výrobním prostředí není vhodná pro ženy, snažíme se je odkázat na vhodnější práci v jiných firmách v Humpolci.“

Iniciativa pro přijetí ve velkém měřítku
Společně s jinými firmami, SixPointTwo vypracovala plán pro přijetí uprchlíků a pro pomoc s jejich začleněním. V Humpolci se nachází budova, kde se v minulosti poskytovala péči o seniory. Tento dům s pečovatelskou službou, který může poskytnout ubytování přibližně pro 100 lidí, byl minulý rok uzavřen. SixPointTwo, společně s ostatními firmami, připravila plán: Pokud by městský úřad umožnil otevření této budovy ukrajinským rodinám, firmy by nabídly podporu různými způsoby, včetně úhrady poplatků za energie, zajištění výuky češtiny, odměnu správci, školních příspěvků pro děti, výstavby dětských hřišť a umístění postelí.“ Městský úřad prozatím v této záležitosti nerozhodl. „Je to škoda, protože tento projekt by mohl usnadnit život uprchlíkům i obyvatelům města Humpolec.“

Pozitivní přístup
Jak se mezitím měli naši ukrajinští kolegové? „Byli úplně v šoku, když to celé začalo. Ale přizpůsobili se situaci. Návrat na Ukrajinu už pro některé z nich nepřipadá v úvahu, protože pochází z měst či vesnic, které byly zničeny. Mají nicméně pozitivní přístup a oceňují snahu SixPointTwo. Ukrajinci se také vzájemně podporují, jak mohou. Atmosféra ve společnosti je dobrá: „všichni jsme ochotni pomáhat si a uvidíme, jak se to bude vyvíjet.“

 

Práškové nebo mokré lakování?

Práškové nebo mokré lakování?

Ben Hoppener: „Odolnost práškového lakování je důležitou výhodou.“

 

Mokré lakování je staletí starý postup používaný pro úpravu různých povrchů. V 70. letech 20. století začal být využíván další postup pro průmyslovou úpravu kovových povrchů, práškové lakování. Jaké jsou výhody a nevýhody mokrého a práškového lakování? Ben Hoppener ze společnosti Coatingadvies Nederland, sídlící ve městě Udenhout, se s námi podělí o své postřehy.

Hoppener pracuje jako konzultant pro klienty jako je Brabantia, Philips, Heras Hekwerk a SixPointTwo. „Společně s mými kolegy pracujeme po celém světě. Poskytujeme podporu společnostem využívající práškové lakování, tak i výrobním společnostem s vlastními linkami pro práškové lakování.“ Podpora je zaměřena především na nastavení a optimalizaci výrobních linek a na zlepšování kvality během celého procesu. „V minulosti jsem společnosti SixPointTwo dával radu ohledně návrhu linky pro práškové lakování.“

Snadno automatizované práškové lakování
Porovnání mokrého a práškového lakování začíná zcela zásadním faktorem – vrstvou. „Správně nanesený práškový lak vytvoří silnou vrstvu. Taková vrstva je odolná proti nárazům a poškrábání a nelze ji snadno poškodit. To je důležitá výhoda.“ Další výhodou práškového lakování je snadnější automatizace než při mokrém lakování. Velká část povrchu, určená pro práškové lakování, může být ošetřena lakovacím robotem. Není potřeba žádného složitého nastavení. Těžko dostupná místa může obslužný pracovník nalakovat ručně.“ Práškové lakování je praktičtější i z hlediska schnutí. „Nastříkané produkty putují do pece. Uvnitř se prášek roztaví a ztvrdne jako kámen. Produkty lze poté ihned zabalit. Na druhou stranu, produkty ošetřené mokrým lakováním často několik dní schnou.“ Nicméně, skutečnost, že práškové lakování vyžaduje použití muflové pece je opravdu nevýhodu. „Ocelový most nebo jiné extrémně rozměrné produkty opravdu nemůžete ošetřovat práškovým lakováním. Až na pár výjimek, je limit většinou kolem 15-ti metrů. Potřebovali byste pece takových rozměrů, že práškové lakování by již nebylo finančně atraktivní.“

Životní prostředí a Bezpečnost a ochrana zdraví
Jaké scóre má práškové a mokré lakování v souvislosti s ochranou životního prostředí a zdraví? „Rozpálení pece vyžaduje poměrně dost plynu, což je nevýhodou práškového lakování.“ Mokré lakování má jiný nedostatek. „Výtěžnost je v tomto případě mnohem nižší než při práškovém lakování. Je to způsobeno tím, že při mokrém lakování přestřik, tj. část barvy končící mimo cílovou plochu, je nevyužitý. Naopak, při práškovém lakování, rekuperační systém na postřikovači může vrátit přestřik do skladovací nádrže k opětovnému použití. Tímto může být při práškovém lakování dosaženo až 95% výtěžnosti. „A jak je to s bezpečností a ochranou zdraví? Barvy používané při mokrém lakování často obsahují rozpouštědla, která se uvolňují při stříkání a zasychání. Práškové barvy neobsahují žádná rozpouštědla, takže je potřeba méně ochranných pomůcek.“

Profesionalita pracovníků je důležitá
Odolnost vůči korozi ošetřeného produktu částečně závisí na typu použité práškové barvy. „Předúprava povrchu před práškovým lakováním je však také velmi důležitá,“ říká Hoppener. „Vyžaduje to kontrolovaný a systematický proces.“ Mnoho společností, včetně SixPointTwo, tento proces plně zautomatizovalo. „Produkty procházejí vždy stejnou předúpravou, která zahrnuje chemické koupele.“ Pracovníci používají pevně stanovené postupy pro měření požadovaného složení těchto koupelí. Další části procesu jsou také zautomatizované. „Nastavení muflové pece musí vždy odpovídat danému produktu. Dalšími faktory v procesu jsou dávkování práškové barvy, napsání správných programů pro zařízení na práškové lakování a síla vrstvy.“ Dobře vyškolení pracovníci jsou zde nepostradatelní. „Poskytuji praktická školení i ve vzdálených zemí jako Izrael nebo Čína. Ve svých montérkách chodím do výrobních dílen, abych předal znalosti a dovednosti, a tak jsem to udělal i v SixPointTwo.“ Prostřednictvím své společnosti M2LAB může být Hoppener také nápomocný při provádění kontrol finální kvality nátěru, například kontrola odolnosti nátěru vůči vlivům prostředí.

Nejnovější vývoj
Podle Hoppenera nedochází ve světě práškového lakování k žádnému velkolepému vývoji. „Stále se vyvíjejí práškové barvy, které vydrží déle a déle, například barvy pro špičkové fasádní konstrukce, které odolají i 20-ti letům slunečního záření.“ Trh je však více méně ustálený. „Mokré lakování se často využívá pro skutečně velké produkty, dále pro produkty, u kterých se vyžaduje extrémně kvalitní vizuální povrchová úprava, nebo pro produkty, které potřebují jen rychlý nátěr. Pro výrobu velkého množství ne příliš velkých produktů je práškové lakování vždy nejlepším řešením. Díky němu je svrchní vrstva mnohem pevnější a celý proces je často levnější, protože ho lze plně zautomatizovat.“

Společnost SixPointTwo má moderní linku pro práškové lakování. Pokud se chcete dozvědět více, prosím kontaktujte Willian van Eerd, willian.van.eerd@sixpointtwo.eu.

 

Práškové nebo mokré lakování?